Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Kalendarz

Breadcrumb Breadcrumb

Web Content Display Web Content Display

March 2017

20170329
Previous week
Next week

Doskonałość edukacji akademickiej - jak przeorientować uczelnie na jakość kształcenia?

Date: 29.03.2017 - 30.03.2017
Contact: nkn@nauka.gov.pl
Event website: https://nkn.gov.pl
Doskonałość edukacji akademickiej - jak przeorientować uczelnie na jakość kształcenia?

Rejestracja na konferencję programową Narodowego Kongresu Nauki, która odbędzie się na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, rozpocznie się na około 3 tygodnie przed wydarzeniem. Informacja o tym wraz z linkiem do formularza rejestracyjnego znajdzie się na stronie www.nkn.gov.pl, a także na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Ilościowo Polska osiągnęła sukces obejmując kształceniem na poziomie wyższym niemal połowę kolejnych roczników młodzieży. "Drugą stroną medalu" jest jednak powszechnie dostrzegana inflacja dyplomów i obniżenie ich znaczenia dla pracodawców. Środki publiczne na kształcenie studentów do tej pory dzielone były w znacznej mierze w oparciu o kryteria ilościowe, co nie sprzyjało wzrostowi jakości kształcenia; pewne działania w tym kierunku już zostały podjęte. Zmiany wymaga system oceny jakości kształcenia tak, aby by uchwycić rzeczywiste efekty, a nie sprawność w tworzeniu dokumentacji.

Poprawić też należy porównywalność polskich dyplomów ukończenia uczelni na poszczególnych poziomach kształcenia z dyplomami innych krajów o rozwiniętej edukacji.

Należy odpowiedzieć na pytanie, czy ministerstwo powinno oddziaływać na ofertę edukacyjną przez politykę kontraktowania kierunków studiów, a jeśli tak, to jak powinno to robić. Rozważenia wymaga wprowadzenie zmian w organizacji toku kształcenia (3+2+4 czy 4 + [1] + 4). Absolwenci musza być lepiej przygotowani do startu zawodowego, ale poprawy wymaga też poziom ogólnego wykształcenia i kompetencji społecznych.

Na koniec pozostaje problem niezbyt wysokiego poziomu kandydatów na studia (efekty pracy szkół średnich). Być może trzeba powrócić do prowadzenia egzaminów wstępnych i innych działań selekcyjnych przy przyjęciu na studia lub dopuścić do ich wprowadzenia przez uczelnie na mocy przepisów wewnętrznych (oznacza to jednak zmniejszenie rangi matury).