Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wiadomości

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

UJ CM wprowadza innowacyjne formy kształcenia

UJ CM wprowadza innowacyjne formy kształcenia

Jak w prosty sposób wyjaśnić skomplikowaną procedurę medyczną? Jak powiedzieć pacjentowi, że dalsza terapia nie przyniesie spodziewanych rezultatów? Jak poradzić sobie z jego negatywnymi emocjami, a czasem nawet agresją? - odpowiedzi na te pytania szukać będą studenci medycyny Uniwersytetu Jagiellońskiego - Collegium Medicum (UJ CM) na zajęciach z udziałem pacjentów symulowanych. Przyszli lekarze będą w ten sposób podnosić kwalifikacje w zakresie umiejętności komunikacyjnych.

- Zaangażowanie i szkolenie pacjentów symulowanych to duże wyzwanie organizacyjne, ale już w czasie pilotażu projektu jasno było widać, jak zwiększa to skuteczność zajęć i podnosi motywację studentów. W tej chwili to z pewnością największy i najbardziej zaawansowany tego typu projekt w Polsce - mówi dr Stanisław Górski, koordynator zadania w Zakładzie Dydaktyki Medycznej UJ CM.

Pacjenci symulowani to osoby, które potrafią realistycznie odtworzyć historię przebiegu choroby, naśladując zachowania prawdziwego pacjenta. I to z ich emocjami będą sobie musieli radzić studenci.

- Rozwiązanie to testowaliśmy już od jakiegoś czasu, a jego wprowadzenie poprzedziliśmy wszechstronnymi szkoleniami asystentów w zakresie nauczania komunikacji, symulacji medycznej oraz pracy z aktorami. Korzystaliśmy z najlepszych rozwiązań stosowanych zagranicą, m.in. na uniwersytetach w Cambridge i Maastricht, a także interesujących polskich inicjatyw, takich jak Areopag Etyczny - wyjaśnia dr Michał Nowakowski, kierownik Zakładu Dydaktyki Medycznej UJ CM.

Dowodem na to, jak bardzo takie zajęcia są potrzebne, jest fakt, że w corocznym raporcie OECD Health at a Glance 2016 Polska zajęła ostatnie miejsce w kategorii umiejętności komunikacyjnych lekarzy.

Pacjenci symulowani pomogą studentom maksymalnie zbliżyć się do sytuacji realnych, z jakimi będą się spotykać w swojej pracy zawodowej, kiedy na problemy kliniczne nałożą się trudności w rozmowach z pacjentami - konieczność przekazania złych informacji czy poruszanie tematów intymnych - podczas których mogą pojawić się złe emocje lub niezgoda na podjęcie proponowanego leczenia. Do najtrudniejszych zadań zostali zaangażowani aktorzy z doświadczeniem w treningu interpersonalnym liderów biznesu, gdzie metoda symulacji sytuacji trudnych od dawna jest uznawana za niezwykle efektywny sposób szkolenia.

Zgodnie z założonym planem w semestrze letnim 2017 roku zorganizowanych zostanie 700 godzin zajęć z udziałem symulowanych pacjentów. Inicjatywa jest możliwa dzięki projektowi "Dydaktyka, Innowacja, Rozwój. Podniesienie jakości kształcenia poprzez rozwój innowacyjnej edukacji" współfinansowanemu przez UE ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Polecamy również
UJ został wybrany jako instytucja zarządzająca grantem dla inicjatywy <span lang='en'>PAAR-net COST Action </span>

UJ został wybrany jako instytucja zarządzająca grantem dla inicjatywy PAAR-net COST Action

Koncert w kolegiacie akademickiej św. Anny

Koncert w kolegiacie akademickiej św. Anny

Studentka UJ Daria Nawój triumfowała w drugim rzucie Akademickich Mistrzostw Małopolski

Studentka UJ Daria Nawój triumfowała w drugim rzucie Akademickich Mistrzostw Małopolski

Doktoranci UJ w międzynarodowych konsorcjach badawczych

Doktoranci UJ w międzynarodowych konsorcjach badawczych

Widok zawartości stron Widok zawartości stron