Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wiadomości

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

UJ Collegium Medicum innowacyjną uczelnią przyszłości

UJ Collegium Medicum innowacyjną uczelnią przyszłości

Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum został laureatem Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju 2018 w kategorii "Innowacyjne rozwiązania przyszłości na uczelni" za realizację projektu "Dydaktyka, Innowacja, Rozwój. Podniesienie jakości kształcenia poprzez rozwój innowacyjnej edukacji".

Celem realizowanego od marca 2016 r. projektu jest opracowanie i wdrożenie programu rozwojowego uczelni zakładającego kształcenie studentów przy wykorzystaniu różnych wzajemnie się uzupełniających form symulacji medycznej, a także rozwój kompetencji nauczycieli, opracowanie materiałów dydaktycznych oraz utworzenie i wyposażenie sal ćwiczeniowych.

Dzięki zajęciom z wykorzystaniem fantomów i trenażerów studenci mogą kształtować umiejętności praktyczne, a w ramach programu wirtualnych pacjentów uczą się wnioskowania klinicznego i podejmowania decyzji. Studenci wyższych lat ćwiczą z wykorzystaniem symulatorów wysokiej wierności – zaawansowanych fantomów – w pracowniach wyglądających i wyposażonych jak prawdziwe sale kliniczne, gdzie możliwa jest kontrola wielu parametrów życiowych symulatora oraz wykonywanie różnych procedur medycznych. W takich bezpiecznych i kontrolowanych warunkach mogą uczyć się samodzielnego podejmowania decyzji, współdziałania i komunikacji w zespole oraz wdrażania prawidłowego postępowania w środowisku imitującym prawdziwe warunki ich przyszłej pracy. Zajęcia na salach wysokiej wierności są nagrywane, a po ich zakończeniu wykwalifikowani instruktorzy – wspólnie ze studentami – analizują ich przebieg i przekazują informację zwrotną.

UJ CM rozwija również program symulowanych pacjentów – aktorów, dzięki pomocy których studenci mogą nauczyć się zarówno właściwej komunikacji z pacjentem (program nauczania komunikacji klinicznej został bardzo rozwinięty dzięki realizacji projektu), jak i prawidłowego przeprowadzania badania fizykalnego, a także egzaminowania. Wprowadzana jest także symulacja hybrydowa – podczas zajęć łączone są różne formy symulacji, np. symulator pacjenta i aktorzy odgrywający role członków rodziny.

Dzięki realizacji projektu możliwe jest także podnoszenie kompetencji nauczycieli poprzez zagraniczne wyjazdy szkoleniowe oraz kursy organizowane w UJ CM, np. w 2017 roku uczelnia była gospodarzem wysoko ocenionego kursu dla instruktorów symulacji prowadzonego przez doświadczonych trenerów, w którym oprócz nauczycieli z Krakowa uczestniczyli również koledzy z Poznania i Wrocławia.

W kolejnych latach w ramach projektu planowane jest także zorganizowanie – dla najlepszych studentów – dwóch edycji Letniej szkoły symulacji – „symulowanego szpitala”. W ciągu pięciu dni uczestnicy będą musieli zmierzyć się z różnymi przypadkami w warunkach przypominających pracę w szpitalu. Będzie to doskonała okazja na kształtowanie różnych umiejętności, takich jak komunikacja w zespole i koordynacja działań w sposób ciągły, z uwzględnieniem dodatkowego elementu, jakim jest zmęczenie.

Dzięki wyposażeniu zakupionemu w ramach projektu od 2016 r. działają już trzy sale symulacyjne wysokiej wierności, doposażono także pracownie nauczania umiejętności pielęgniarskich i położniczych. W 2018 r. powstaną kolejne trzy sale wysokiej wierności, zakupiona zostanie też kolejna transza wyposażenia, w tym fantomy do nauczania umiejętności technicznych. W Krakowie-Prokocimiu, tuż obok budowanej obecnie nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego, zlokalizowana będzie główna siedziba CIEM – w tej chwili trwają  tam prace budowlane. W budynku – dotychczas wykorzystywanym przez bibliotekę medyczną UJ CM – powstanie kolejnych siedem sal symulacyjnych wysokiej wierności obejmujących m.in. sale intensywnej terapii, blok operacyjny, salę porodową czy symulator karetki pogotowia z obszarem symulacji przedszpitalnej, a także wiele pracowni umiejętności technicznych. Swoje miejsce znajdzie tam również nowoczesne centrum egzaminowania umiejętności praktycznych. Pierwsze zajęcia w centrum odbędą się tam w 2020 roku.

Projekt „Dydaktyka, Innowacja, Rozwój. Podniesienie jakości kształcenia poprzez rozwój innowacyjnej edukacji” współfinansowany jest z Funduszy Europejskich. Kieruje nim dr Michał Nowakowski z Zakładu Dydaktyki Medycznej UJ CM.

Polska Nagroda Inteligentnego Rozwoju to ogólnopolskie wyróżnienie doceniające podmioty, w tym m.in. uczelnie, jednostki naukowe, ośrodki, instytucje i przedsiębiorstwa realizujące innowacyjne projekty, podmioty, które wykazują się nieustannym ukierunkowaniem na przyszłość i nie obawiają się podejmować nowych wyzwań. 

Tegoroczna edycja PNIR odbywa się pod patronatem Prezes Urzędu Patentowego RP dr Alicji Adamczak.

Uroczystość wręczenia nagród odbędzie się 19 października 2018 r.  podczas  Międzynarodowego Forum Inteligentnego Rozwoju 3.0 Uniejów 2018.

O projekcie można przeczytać także w rzeczo.pl -  Przyszli lekarze będą lepiej przygotowani

Polecamy również
W serii Monografie FNP ukazały się książki dwojga badaczy związanych z UJ

W serii Monografie FNP ukazały się książki dwojga badaczy związanych z UJ

W Szpitalu Uniwersyteckim rozpoczęły się testy nowatorskiego tomografu

W Szpitalu Uniwersyteckim rozpoczęły się testy nowatorskiego tomografu

Naukowiec oraz studenci z UJ stypendystami fundacji Fulbrighta

Naukowiec oraz studenci z UJ stypendystami fundacji Fulbrighta

Projekt z Instytutu Psychologii UJ wyróżniony przez Narodową Agencję Erasmus+

Projekt z Instytutu Psychologii UJ wyróżniony przez Narodową Agencję Erasmus+

Widok zawartości stron Widok zawartości stron