W Auditorium Maximum UJ rozpoczęła się dwudniowa konferencja "Studenci zagraniczni w Polsce 2017" zorganizowana w ramach prowadzonego od 2005 roku programu „Study in Poland” przez Uniwersytet Jagielloński, Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich oraz Fundację Edukacyjną "Perspektywy" i Urząd Miasta Krakowa.
W spotkaniu uczestniczy prawie 300 osób – rektorów polskich uczelni oraz pracowników jednostek zajmujących się na co dzień sprawami internacjonalizacji, a także minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.
Konferencję otworzył przewodniczący jej komitetu organizacyjnego prof. Stanisław Kistryn, prorektor UJ ds. badań naukowych i funduszy strukturalnych, który na wstępie podkreślił, że misja dydaktyczna uczelni oraz jakość prowadzonych badań naukowych zależy w dużej mierze od jakości kontaktów międzynarodowych.
- Marzeniem każdego rektora jest otwarty, wielokulturowy, różnokolorowy uniwersytet, swoista wieża Babel - powiedział rektor UJ prof. Wojciech Nowak. Na poprzedzającej otwarcie spotkania konferencji prasowej rektor zauważył, że obecnie istnieją dwie główne ścieżki umiędzynarodowienia studiów: poprzez organizowanie studiów w języku polskim dla słuchaczy pochodzących głównie z Europy Wschodniej oraz wymagające większego wysiłku dydaktycznego programy studiów w języku angielskim. Dzisiaj rozmawiać będziemy o umiędzynarodowieniu, jako procesie, który da impuls do podniesienia jakości edukacji i badań naukowych i pokaże naszą pozycję w świecie.
- Umiędzynarodowienie jest kluczowym problemem w pracach nad nową ustawą o szkolnictwie wyższym - powiedział minister Jarosław Gowin. Przypomniał, że Polska zajmuje 3. miejsce w rankingu International Student Satisfaction in Europe, wedle którego jako miejsce do studiowania nasz kraj chwalony jest za poczucie bezpieczeństwa, dobrą atmosferę i niskie koszty zakwaterowania. Podkreślił także, że wszelkie ataki o podłożu rasistowskim i akty wrogości wobec obcokrajowców będą bezwzględnie karane. Zachowania ksenofobiczne muszą być piętnowane, ale należy mieć na uwadze także fakt, że ich skala jest znikoma, chociażby w stosunku do ich występowania w innych krajach - zapewniał wiceminister.
W swoim wystąpieniu Jarosław Gowin powiedział, że zadaniem MNiSW jest stwarzanie nowych możliwości dla uczelni i ich wsparcie z zachowaniem pełnej autonomii szkół wyższych. Wymienił także przykłady działań podejmowanych przez ministerstwo, które zwiększają umiędzynarodowienie, takich jak: konkursy finansowane przez NCBiR, działalność powołanego do życia w 2016 roku Biura ds. Doskonałości PAN, programy „Granty na granty” i „Premia na Horyzoncie”, stypendia rządu RP dla 5 tys. osób. Przede wszystkim jednak poinformował o zaawansowanym procesie legislacyjnym, który ma doprowadzić do powstania Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (w ciągu 3 najbliższych tygodni ma trafić pod obrady rządu). Zadaniem nowej agencji ma być stworzenie systemu wymiany w obszarze szkolnictwa i prowadzenia badań poprzez długofalowe wsparcie działań projakościowych. NAWA stawiać ma otwartość geograficzną i podmiotową. Ma także wspomóc odwrócenie kierunku tzw. drenażu mózgów, wspierać powroty polskich naukowców do kraju i zachęcać badaczy zagranicznych do podjęcia pracy w Polsce.
Najnowsze dane dotyczące umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego w Polsce przedstawił prezes zarządu Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy” Waldemar Siwiński. Według informacji z systemu POLON w roku akademickim 2016/2017 Polsce studiuje 65 096 studentów z zagranicy. Jest to wzrost o 11,4% w stosunku do ubiegłego roku. Współczynnik umiędzynarodowienia wynosi 5.15%. Zauważyć jednak trzeba, że liczba studentów w naszym kraju zmalała o 140 tys. osób (obecnie jest ich 1 264 451).
Główną grupę studentów obcokrajowców stanowią Ukraińcy (53,5%). Kolejną narodowością są Białorusini. Zaskoczeniem w tym zestawieniu są studenci z Indii, których w Polsce studiuje 2156 (wzrost o 240%). Na dalszych miejscach znaleźli się obywatele Norwegii, Szwecji, Hiszpanii, Rosji i Turcji.
Wśród tematów dwudniowej konferencji znajdą się takie zagadnienia jak strategie internacjonalizacji, rekrutacja studentów z najbardziej obiecujących rynków (m.in. z Chin i Indii), zapobieganie aktom ksenofobii i agresji wobec studentów obcokrajowców, a przede wszystkim debata zatytułowana "Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej: polska DAAD czy BUWiWM+".