Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wiadomości

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Jak kształcić nauczycieli? Konferencja z udziałem ministra nauki i szkolnictwa wyższego

Jak kształcić nauczycieli? Konferencja z udziałem ministra nauki i szkolnictwa wyższego

24 października 2016 r. w Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego odbyła się konferencja „Kształcenie Nauczycieli – diagnoza i propozycje zmian”, w której wziął udział wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego dr Jarosław Gowin.

Konferencję poprowadził dyrektor Studium Pedagogicznego UJ dr Jerzy Lackowski, wcześniej wieloletni wojewódzki kurator oświaty.

Uczestników konferencji przywitał rektor UJ prof. Wojciech Nowak. W swoim wystąpieniu zwrócił on uwagę na ogromne znaczenie tematu kształcenia nauczycieli dla instytucji akademickiej: - Jesteśmy beneficjentami szkolenia pedagogicznego. Od tego jak uczy się w szkołach zależy to, jacy trafiają do nas studenci – podkreślił.

Następnie głos zabrał wicepremier dr Jarosław Gowin, który swoje przemówienie rozpoczął od stwierdzenia, że od jakości edukacji zależy kondycja naszej cywilizacji. Zaznaczył przy tym, że na proces edukacji należy patrzeć jako na całość, bowiem „bez wysokiej jakości oświaty na wczesnych szczeblach nie ma szans na sukcesy na polu naukowym”. Odnosząc się do faktu, że polskie szkolnictwo stoi w przededniu daleko idących zmian strukturalnych, wicepremier podkreślił, że tego rodzaju reformy w niczym nie pomogą, jeśli nie przywiąże się należytej wagi do jakości kształcenia nauczycieli. Następnie zwrócił uwagę na szereg kwestii i dylematów związanych z tym zagadnieniem, takich jak m.in.  zasadność przyznawania uprawnień nauczycielskich poza systemem szkolnictwa wyższego oraz przez niektóre typy uczelni, postulat wprowadzenia egzaminu państwowego na zakończenie stażu nauczycielskiego, a także to, które wzorce i doświadczenia zagraniczne mogą okazać się pomocne w dziedzinie kształcenia nauczycieli. Dr Jarosław Gowin wyraził przekonanie, że nauczyciel powinien być kreatorem rzeczywistości szkolnej, a nie tylko wykonawcą poleceń, a także, że w edukacji nauczycieli powinno się położyć większy nacisk na etykę zawodową oraz umiejętność popularyzacji wiedzy. Na zakończenie podkreślił, że konferencja będzie ważnym źródłem inspiracji do działań, które podejmie w najbliższej przyszłości Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Po wicepremierze, miejsce na mównicy zajął rektor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie prof. Kazimierz Karolczak. W nawiązaniu do wypowiedzi przedmówcy, podkreślił on m.in. ogromną rolę nauczania początkowego w rozwoju dziecka, a także konieczność położenia większego niż obecnie nacisku na praktyczne przygotowanie do nauczania. Następnie głos zabrał prorektor UJ ds. dydaktyki prof. Armen Edigarian, który odwołując się do własnego doświadczenia nauczycielskiego na różnych szczeblach edukacji, stwierdził, że kształcenie szkolne wcale nie jest łatwiejsze od nauczania studentów i nauczycieli – pod wieloma względami stanowi nawet większe wyzwanie. Z kolei prof. Tadeusz Gadacz z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie zwrócił uwagę na trudne wyzwania, które stawia przed nauczycielami i ich mentorami współczesna szybko zmieniająca się cywilizacja. W tym kontekście zauważył, że: - Zagubiliśmy to, co w procesie nauczania kluczowe – człowieka. Nie możemy ograniczać kształcenia do rozwijania jedynie kompetencji narzędziowych, zapominając o kompetencjach ludzkich. Kolejny prelegent prof. Bogusław Skowronek postulował powrót do 5-letnich nauczycielskich studiów magisterskich, a także działania na rzecz odbiurokratyzowania systemu szkolnictwa i zawodu nauczyciela. Wyraził również poparcie dla idei wprowadzenia egzaminu państwowego dla nauczycieli.

Wystąpienia indywidualne zakończyła prezentacja wyników dwóch projektów badawczych. Prof. Joanna Madalińska-Michalak i prof. Antoni Jeżowski przedstawili raport z badań dotyczących kodeksu etyki zawodowej nauczyciela. Natomiast prof. Barbara Worek omówiła rezultaty badań na temat samooceny oraz doskonalenia zawodowego u nauczycieli i kandydatów do wykonywania tego zawodu.

Po wystąpieniach indywidualnych odbyła się prowadzona przez dr Jerzego Lackowskiego dyskusja panelowa „Refleksje nad stanem kształcenia nauczycieli i propozycje zmian”, z udziałem nauczycieli akademickich i dyrektorów szkół. Tematem rozmowy były m.in. wymagania stawiane współczesnym polskim nauczycielom i standardy kształcenia przyszłych nauczycieli.

Zobacz galerię zdjęć
Polecamy również
Tomasz Malarz Krakowskim Mistrzem Ortografii 2024

Tomasz Malarz Krakowskim Mistrzem Ortografii 2024

Projekty realizowane przez laureatów grantów ERC inspirują do działania cały UJ

Projekty realizowane przez laureatów grantów ERC inspirują do działania cały UJ

Upamiętnienie 79. rocznicy wyzwolenia obozu <span lang='de'>Auschwitz-Birkenau</span>

Upamiętnienie 79. rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz-Birkenau

Podsumowanie Światowego Kongresu Kopernikańskiego

Podsumowanie Światowego Kongresu Kopernikańskiego

Widok zawartości stron Widok zawartości stron