Ideą przyświecającą Letniej Szkole CAQDAS TM jest doskonalenie kompetencji związanych z metodologią prowadzenia badań jakościowych i mieszanych oraz wykorzystanie nowych technologii informatycznych w komputerowej analizie danych jakościowych. 7. edycja Letniej Szkoły odbędzie się w dniach 2-7 września 2024
Warsztaty i webinaria Letniej Szkoły CAQDAS organizowane są w dwóch ścieżkach: metodologicznej oraz analitycznej. Oferowane są specjalistyczne warsztaty z zakresu metodologii badań jakościowych (m.in. teoria ugruntowana, badania w działaniu, metody mobilne, metody cyfrowe, netnografia, studium przypadku), humanistyki cyfrowej i lingwistyki, metodologii analizy danych jakościowych, komputerowej analizy danych jakościowych (m.in. Maxqda, Atlas TI, NVivo), big - thick data, przetwarzania języka naturalnego, text mining oraz zastosowania algorytmów sztucznej inteligencji i technik uczenia maszynowego w analizie i badaniach jakościowych. Zajecia poprowadzą doświadczeni badacze i praktycy z obszaru nauk społecznych, humanistycznych, ścisłych i informatycznych.
Warsztaty adresowane są zarówno do pracowników naukowych, doktorantów i studentów, jak również do pracowników administracji publicznej, organizacji pozarządowych, firm komercyjnych oraz agencji badawczych. Studenci i doktoranci mogą uzyskać za udział w Letniej Szkole dodatkowe punkty ECTS.
7. edycja Letniej Szkoły odbędzie się w dniach 2-7 września 2024 - https://www.facebook.com/caqdastmlab
Zapisy na warsztaty oferowane w bieżącej edycji Letniej Szkoły znajdują się na stronie https://bit.ly/3TltjxV
Sprawdź listę warsztatów metodologicznych i analitycznych oferowanych przez CAQDAS TM Lab.
Ścieżka metodologiczna (niezbędnik badacza) rozpoczyna się tam, gdzie rodzą się pytania, problemy i pomysły badawcze – czyli to, co jest przedmiotem badania, a kończy wraz z etapem gromadzenia danych. Warsztaty w ramach ścieżki metodologicznej skupiają się na rozwijaniu i doskonaleniu know-how prowadzenia badań terenowych oraz kształcenia umiejętności posługiwania się różnymi technikami badawczymi w praktyce. Proces uczenia przebiega na styku teorii i praktyki, od zrozumienia podstaw epistemologicznych danej metody badawczej, przez analizę przykładów jej użycia i ćwiczenia z uczestnikami. Podział warsztatów metodologicznych ułożony został według pozycjonowania badacza w procesie zbierania danych. Uwzględnia on różnorodność ról, jakie badacz może przyjąć w procesie badawczym, od zewnętrznego obserwatora po aktywnego uczestnika, podkreślając różne poziomy zaangażowania i interakcji z uczestnikami oraz materiałem badawczym.
- Badacz jako obserwator i interpretator
- Badacz jako narrator i interpretator
- Badacz jako moderator i facilitator
- Badacz jako aktywny uczestnik
- Badacz jako analityk i syntetyk
Szczegółowe informacje o ścieżce metodologicznej znajdują się na stronie https://bit.ly/3InpkeS
Ścieżka analityczna (niezbędnik analityka) rozpoczyna się wraz z procesem projektowania i prowadzenia badań jakościowych, choć w praktyce odnosi się do etapu, w którym zgromadziliśmy dane i zadajemy sobie pytanie – co dalej z nimi zrobić, jak analizować dane, jak interpretować wyniki analizy? Warsztaty w ramach tej ścieżki uczą sposobu interaktywnej pracy z danymi, tj. przygotowania zbioru danych do analizy; preprocessingu i transformacji danych; schematów, procedur i technik kodowania; analizy z wykorzystaniem różnych podejść epistemologicznych i interdyscyplinarnych; interpretacji, teoretyzowania, modelowania oraz wizualizacji danych tekstowych i wizualnych z użyciem różnych programów do wspomaganej komputerowo analizy danych jakościowych (CAQDAS, DH, NLP, PYTHON, R, LLM). Podział warsztatów podkreśla różnorodność ról, jakie badacz-analityk może pełnić w procesie analizy danych jakościowych, od obsługi konkretnego oprogramowania, przez stosowanie teorii, specyficznych metod analizy i kodowania danych, aż po zaawansowane techniki informatyczne, przetwarzanie i rozumienie języka naturalnego oraz wizualizację danych jakościowych.
- Analiza komputerowa danych jakościowych
- Analiza, kodowanie i wizualizacja danych
- Analiza treści, narracji i dyskursu
- Analiza i przetwarzanie języka naturalnego
Szczegółowe informacje o ścieżce analitycznej znajdują się na stronie https://bit.ly/3P5XB6t
W obu ścieżkach warsztaty realizowane są na trzech poziomach: podstawowym, średniozaawansowanym i zaawansowanym.
Letnia Szkoła Analizy Danych i Metod Badań Jakościowych (LS CAQDAS TM) powstała w 2018 roku z myślą o rozwijaniu wiedzy i umiejętności praktycznych wśród badaczy społecznych i humanistycznych. Inicjatorem i kierownikiem Letniej Szkoły CAQDAS jest dr Grzegorz Bryda. Organizatorem Fundacja Rozwoju Badań Społecznych (FuRBS) oraz Laboratorium Analizy Danych i Metod Badań Jakościowych (CAQDAS TM Lab), pod patronatem naukowym i instytucjonalnym Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.