Ideą seminarium jest praca w małych grupach roboczych pod kierunkiem doświadczonych naukowców - mentorów. Jest to doskonała przestrzeń do zdobycia pierwszych naukowych doświadczeń - nie są wymagane wybitne umiejętności metodologiczne, a szczera chęć podjęcia się wyzwania badawczego w miłej atmosferze i pomysł na projekt badawczy.
W pierwszej części tzw. "roboczej" przedmiotem pracy w trakcie spotkania stają się przesłane wcześniej w formularzu zgłoszeniowym zagadnienia, będące w trakcie powstawania, wstępne raporty itp., z którymi z wyprzedzeniem zapoznają się wszyscy członkowie grupy.
Uczestnicy zostają dobrani według podobieństwa tematyki, perspektywy badawczej lub wykorzystywanych metod badawczych. Pod kierunkiem eksperta i we współpracy z pozostałymi członkami zespołów realizującymi podobne badania, uczestnicy mają okazję wspólnie przeanalizować w przyjaznej atmosferze zagadnienia związane z dalszą pracą.
W drugiej części odbędzie się podsumowanie działań w zespołach w formie dyskusji i podzielenia się swoim doświadczeniem przez mentorów obecnych w czasie seminarium. Spotkanie służy również nakreśleniu planu pracy nad konkretnym opracowaniem naukowym, które może zostać złożone do publikacji w czasopiśmie „Com.press” lub punktowanej monografii. Każdy z uczestników oprócz zaproszenia do publikacji otrzyma również imienny certyfikat udziału w wydarzeniu.
Tematem przewodnim tegorocznego spotkania jest szeroka perspektywa komunikacji społecznej i mediów w obliczu aktualnych wyzwań, kryzysów i zmian w debacie publicznej. Podczas wielu wydarzeń naukowych w czasie pandemii COVID-19 wielu z nas zauważyło nowe problemy badawcze lub jeszcze bardziej eksploruje te doskonale nam znane.
Mając na uwadze różnorodność problematyki badawczej, proponowane są cztery obszary tematyczne wraz z roboczymi zagadnieniami.
Język w mediach
Przedmiotem warsztatu jest omówienie najważniejszych zagadnień związanych z językiem jako narzędziem komunikowania interpersonalnego, ale również masowego. Co za tym idzie, uczestnicy tego spotkania w swoich wystąpieniach wspólnie pochylą się nad kwestiami związanymi ze wszystkim tym, co język ujawnia w przekazie mediów:
- zmiany w zachowaniach komunikacyjnych związanych z pandemią,
- językowe świadectwa procesu zmian debaty publicznej,
- wykorzystywanie słów jako narzędzi w budowaniu narracji,
- media a prywatność,
- dialog i dyskurs we współczesnych mediach,
- psycho i socjolongwistyczne metody badawcze,
- internet i jego zasoby w badaniu nad językiem,
- komunikacja werbalna i niewerbalna w mediach,
- manipulacja w mediach.
Komunikacja i public relations
W tej części szczególne zaproszenie skierowane jest do osób, które kierują swój wysiłek naukowy w zakresie wizerunku i public relations. Ten dynamicznie rozwijający się obszar badawczy, bardzo często z wykorzystaniem wielu metod:
- public relations i kreowanie wizerunku,
- komunikacja kryzysowa, rzecznictwo prasowe, media relations,
- badania nad mediami społecznościowymi, dziennikarstwem internetowym i reklamą,
- rozwijająca się branża aplikacji mobilnych,
- reklama i kampanie społeczne w praktyce,
- marketing społecznie zaangażowany i kampanie społeczne,
- społeczna odpowiedzialność biznesu i zrównoważony rozwój,
- komunikacja w instytucjach non-profit,
- komunikacja i reklama religijna.
Nowe i (nie)nowe kanały komunikowania politycznego
Przedmiotem warsztatu jest próba odkrycia i omówienia niestandardowych dróg komunikacji z elektoratem, które coraz częściej są wykorzystywane przez polityków. Hipotezą łączącą wystąpienia jest założenie, że wszystko jest kanałami komunikowania politycznego i odwołując się do myśli Thomasa Manna "nie ma nie-polityki, wszystko jest polityką":
- nowe technologie wykorzystywane przez polityków,
- komunikowanie polityczne w sieci - czy to cyberdmokracja w praktyce?,
- polityczna rozrywka i rozrywka w polityce jako narzędzie komunikowania politycznego,
- efekt zaskoczenia w komunikowaniu politycznym – cyberpolitycy, politycy-hologramy,
- komunikowanie polityczne i język protestu w sieci,
- marsze hologramów,
- sit-in w sieci,
- nowa rzeczywistość ruchów protestu,
- (nie)nowe kanały komunikowania politycznego,
- nowe (polityczne) oblicza znanych kanałów komunikowania,
- bezpośrednie kanały komunikowania politycznego, "politycy life" ,
- media społecznościowe jako nośniki komunikowania politycznego Tik-Tok, Instagram, Facebook.
Polski system medialny w procesie zmian
Celem warsztatu jest przedyskutowanie najważniejszych zmian w polskim systemie medialnym, na które mają wpływ zarówno relacje pomiędzy mediami i państwem oraz dynamiczny rozwój nowych technologii komunikacyjno-informacyjnych. Zaproszeni są zainteresowani następującą szczegółową tematyką:
- dynamiczne zmiany w polskim systemie medialnym,
- nowe podmioty na polskim rynku medialnym,
- "lex anty TVN”" i debata wokół polskiej koncesji dla TVN24,
- kondycja prasy, radia i telewizji w czasie pandemii COVID-19,
- prasa kolorowa, prasa kobieca - zmiany i odbiorcy,
- analiza zawartości mediów.
Udział w seminarium, które odbędzie się online, jest bezpłatny. Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat udziału i program wydarzenia. Zgłoszenia można nadsyłać do 10 listopada br. za pomocą formularza.