Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Kalendarz

Breadcrumb Breadcrumb

Web Content Display Web Content Display

November 2021

20211127
Previous week
Next week

V Forum Młodych Medioznawców i Komunikologów

Date: 27.11.2021
Organiser: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ, Forum Młodych Medioznawców i Komunikologów PTKS
V Forum Młodych Medioznawców i Komunikologów

Ideą seminarium jest praca w małych grupach roboczych pod kierunkiem doświadczonych naukowców - mentorów. Jest to doskonała przestrzeń do zdobycia pierwszych naukowych doświadczeń - nie są wymagane wybitne umiejętności metodologiczne, a szczera chęć podjęcia się wyzwania badawczego w miłej atmosferze i pomysł na projekt badawczy.

 

W pierwszej części tzw. "roboczej" przedmiotem pracy w trakcie spotkania stają się przesłane wcześniej w formularzu zgłoszeniowym zagadnienia, będące w trakcie powstawania, wstępne raporty itp., z którymi z wyprzedzeniem zapoznają się wszyscy członkowie grupy.

Uczestnicy zostają dobrani według podobieństwa tematyki, perspektywy badawczej lub wykorzystywanych metod badawczych. Pod kierunkiem eksperta i we współpracy z pozostałymi członkami zespołów realizującymi podobne badania, uczestnicy mają okazję wspólnie przeanalizować w przyjaznej atmosferze zagadnienia związane z dalszą pracą.

W drugiej części odbędzie się podsumowanie działań w zespołach w formie dyskusji i podzielenia się swoim doświadczeniem przez mentorów obecnych w czasie seminarium. Spotkanie służy również nakreśleniu planu pracy nad konkretnym opracowaniem naukowym, które może zostać złożone do publikacji w czasopiśmie „Com.press” lub punktowanej monografii. Każdy z uczestników oprócz zaproszenia do publikacji otrzyma również imienny certyfikat udziału w wydarzeniu.

Tematem przewodnim tegorocznego spotkania jest szeroka perspektywa komunikacji społecznej i mediów w obliczu aktualnych wyzwań, kryzysów i zmian w debacie publicznej. Podczas wielu wydarzeń naukowych w czasie pandemii COVID-19 wielu z nas zauważyło nowe problemy badawcze lub jeszcze bardziej eksploruje te doskonale nam znane.

Mając na uwadze różnorodność problematyki badawczej, proponowane są cztery obszary tematyczne wraz z roboczymi zagadnieniami.

Język w mediach

Przedmiotem warsztatu jest omówienie najważniejszych zagadnień związanych z językiem jako narzędziem komunikowania interpersonalnego, ale również masowego. Co za tym idzie, uczestnicy tego spotkania w swoich wystąpieniach wspólnie pochylą się nad kwestiami związanymi ze wszystkim tym, co język ujawnia w przekazie mediów:

  • zmiany w zachowaniach komunikacyjnych związanych z pandemią,
  • językowe świadectwa procesu zmian debaty publicznej,
  • wykorzystywanie słów jako narzędzi w budowaniu narracji,
  • media a prywatność,
  • dialog i dyskurs we współczesnych mediach,
  • psycho i socjolongwistyczne metody badawcze,
  • internet i jego zasoby w badaniu nad językiem,
  • komunikacja werbalna i niewerbalna w mediach,
  • manipulacja w mediach.

Komunikacja i public relations

W tej części szczególne zaproszenie skierowane jest do osób, które kierują swój wysiłek naukowy w zakresie wizerunku i public relations. Ten dynamicznie rozwijający się obszar badawczy, bardzo często z wykorzystaniem wielu metod:

  • public relations i kreowanie wizerunku,
  • komunikacja kryzysowa, rzecznictwo prasowe, media relations,
  • badania nad mediami społecznościowymi, dziennikarstwem internetowym i reklamą,
  • rozwijająca się branża aplikacji mobilnych,
  • reklama i kampanie społeczne w praktyce,
  • marketing społecznie zaangażowany i kampanie społeczne,
  • społeczna odpowiedzialność biznesu i zrównoważony rozwój,
  • komunikacja w instytucjach non-profit,
  • komunikacja i reklama religijna.

Nowe i (nie)nowe kanały komunikowania politycznego

Przedmiotem warsztatu jest próba odkrycia i omówienia niestandardowych dróg komunikacji z elektoratem, które coraz częściej są wykorzystywane przez polityków. Hipotezą łączącą wystąpienia jest założenie, że wszystko jest kanałami komunikowania politycznego i odwołując się do myśli Thomasa Manna "nie ma nie-polityki, wszystko jest polityką":

  • nowe technologie wykorzystywane przez polityków,
  • komunikowanie polityczne w sieci - czy to cyberdmokracja w praktyce?,
  • polityczna rozrywka i rozrywka w polityce jako narzędzie komunikowania politycznego,
  • efekt zaskoczenia w komunikowaniu politycznym – cyberpolitycy, politycy-hologramy,
  • komunikowanie polityczne i język protestu w sieci,
  • marsze hologramów,
  • sit-in w sieci,
  • nowa rzeczywistość ruchów protestu,
  • (nie)nowe kanały komunikowania politycznego,
  • nowe (polityczne) oblicza znanych kanałów komunikowania,
  • bezpośrednie kanały komunikowania politycznego, "politycy life" ,
  • media społecznościowe jako nośniki komunikowania politycznego Tik-Tok, Instagram, Facebook.

Polski system medialny w procesie zmian

Celem warsztatu jest przedyskutowanie najważniejszych zmian w polskim systemie medialnym, na które mają wpływ zarówno relacje pomiędzy mediami i państwem oraz dynamiczny rozwój nowych technologii komunikacyjno-informacyjnych. Zaproszeni są zainteresowani następującą szczegółową tematyką:

  • dynamiczne zmiany w polskim systemie medialnym,
  • nowe podmioty na polskim rynku medialnym,
  • "lex anty TVN”" i debata wokół polskiej koncesji dla TVN24,
  • kondycja prasy, radia i telewizji w czasie pandemii COVID-19,
  • prasa kolorowa, prasa kobieca - zmiany i odbiorcy,
  • analiza zawartości mediów.

Udział w seminarium, które odbędzie się online, jest bezpłatny. Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat udziału i program wydarzenia. Zgłoszenia można nadsyłać do 10 listopada br. za pomocą formularza.