Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Wiadomości

Web Content Display Web Content Display

Koncertowe rozpoczęcie roku 2019 na Uniwersytecie Jagiellońskim

Koncertowe rozpoczęcie roku 2019 na Uniwersytecie Jagiellońskim

Początek nowego roku i rozpoczęcie karnawału społeczność akademicka UJ tradycyjnie świętuje podczas Uniwersyteckiego Koncertu Noworocznego. Tym razem zebrana w Auditorium Maximum UJ publiczność bawiła się przy utworach wybranych i brawurowo wykonanych przez muzyków z Grupy MoCarta i Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, którzy wystąpili pod batutą Macieja Niesiołowskiego.

Muzyczne spotkanie, w którym od lat uczestniczą zarówno władze UJ i pracownicy naszej uczelni, jak i zaproszeni goście, wśród których nie zabrakło i tym razem rektorów krakowskich szkół wyższych oraz przyjaciół UJ, stanowi symboliczne rozpoczęcie nowego roku przez środowisko akademickie Krakowa. Uczestników koncertu powitał rektor UJ prof. Wojciech Nowak, który złożył wszystkim noworoczne życzenia. W sposób szczególny, za pośrednictwem nagrania wideo, rektor zwrócił się do nieobecnego prof. Franciszka Ziejki, któremu życzył szybkiego powrotu do zdrowia. Następnie prof. Wojciech Nowak przekazał w ręce maestro Macieja Niesiołowskiego miniaturową replikę rektorskiego berła, oddając tym gestem na czas wieczoru władzę w ręce artystów.

Owacyjnie przyjęty koncert okazał się brawurowo wykonanym spektaklem, który łączył zabawę przy dźwiękach oryginalnie zaaranżowanej muzyki klasycznej z wysokiej próby żartem. Muzycy Grupy MoCarta zadziwiali publiczność popisową grą na instrumentach nie tylko muzycznych - do tworzenia muzyki potrafili wykorzystać także takie przedmioty jak dmuchany balonik czy paletka do ping-ponga. Do muzykowania włączał się też prowadzący koncert Maciej Niesiołowski, w którego wykonaniu usłyszeliśmy m. in. utwór "The Typewriter" Leroya Andersona. W tym przypadku za instrument posłużyła stanowiąca prywatną własność dyrygenta maszyna do pisania. Artyści, prezentujący także nieprzeciętne talenty aktorskie, bez problemów zatarli granice między sceną i widownią, którą potrafili włączyć do wspólnej zabawy.

W warstwie muzycznej koncert stanowił splot rozmaitych stylów, nastrojów i gatunków, w których połączeniu zadziwiało bogactwo pomysłów aranżacyjnych. Suita z "Peer Gynta" Griega przechodziła w muzykę znaną z filmowych ścieżek dźwiękowych, utwory klasyczne łączyły się ze znanymi szlagierami, ale zagranymi np. na melodię góralską. Uwertura do "Czarodziejskiego fletu" Mozarta znajdowała swoje rozwiązanie w "Błękitnej rapsodii" Gershwina, która nagle zamieniała się w koncert fletowy Saverio Mercadantego, ten z kolei w "Lot trzmiela" Rimskiego-Korsakowa, a cały ciąg muzycznych skojarzeń kończyła muzyka z filmu "Most na rzece Kwai". Aplauz wzbudziły także popisy wokalne mezzosopranistki Agnieszki Kowaluk oraz występy solistek: Ewy Harasimiuk na puzonie i Joanny Makarczuk na kontrabasie.

Na zakończenie koncertu publiczność doczekała się oczywiście bisów oraz niespodzianki - występu 15 rektorów krakowskich uczelni, którzy wykonali swój popisowy numer - trawestację arii "Wielka sława, to żart" z operetki "Baron Cygański" Johana Straussa syna (wspólny występ prof. Karola Musioła (UJ), prof. Antoniego Tajdusia (AGH) oraz prof. Janusza Żmii (UR) sprzed 7 lat można obejrzeć TUTAJ).

Photogallery
Recommended
Ekspozycja dotycząca Sonderaktion Krakau na wystawie w MOCAK-u
Otwarcie wystawy manuskryptów muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej
Włochy w obiektywie socjologa
Rękopisy wierszy Wisławy Szymborskiej na wystawie w Bibliotece Jagiellońskiej

Web Content Display Web Content Display

Znajdziesz nas tutaj