Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Kalendarz

Web Content Display Web Content Display

December 2019

20191206
Previous week
Next week

Wyobraźnia, imaginacja, ekspresja i kreacja w kulturze dawnej i współczesnej

Date: 06.12.2019 - 07.12.2019
Place: Collegium Broscianum UJ, ul. Grodzka 52
Organiser: Wydział Filozoficzny UJ, Ośrodek Badawczy Facta Ficta
Contact: wik.konferencja@gmail.com
Wyobraźnia, imaginacja, ekspresja i kreacja w kulturze dawnej i współczesnej

Wydział Filozoficzny UJ i Ośrodek Badawczy Facta Ficta zapraszają do wzięcia udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej "Wyobraźnia, imaginacja, ekspresja i kreacja w kulturze dawnej i współczesnej". Miejscem dwudniowych obrad będzie Collegium Broscianum UJ.

Wyobraźnia, kreatywność i ekspresja są bez wątpienia cechami wyróżniającymi zarówno jednostki, jak i reprezentowane przez nie aktywności lub inicjowane zjawiska. W czasach dawniejszych postrzegano je wszelako w odmienny od współczesnego sposób, bo też inne były narzędzia, za pomocą których realizować i wyrażać można było siebie, własne poglądy, eksponować dokonania twórcze bądź naukowe. Lecz imaginacja to również jednostkowa zdolność (bądź przypadłość, w zależności od interpretacji) do tworzenia wewnętrznych światów czy doświadczeń, niekiedy ujawniana światu zewnętrznemu, kiedy indziej zaś skrzętnie przed nim ukrywana. Ekspresja i kreatywność bez wątpienia idą także z nowoczesnymi trendami i wspomagają rozmaite dziedziny ludzkiej aktywności. Dlatego organizatorzy konferencji sugerują (choć zachęcają tu do kierowania się własnym potencjałem imaginacyjnym i kreatywnym) do namysłu nad m.in. następującą problematyką:

  • kreacja i wyobraźnia w kulturze i popkulturze (sztuki piękne, literatura, film, serial, komiks, muzyka, gry wideo, moda);
  • wyobrażeniowość i ekspresja artystyczna, potencjał twórczy;
  • wyobraźnia narracyjna;
  • media i media społecznościowe jako narzędzia kreacji (selfies, autokreacja, celebrytyzm, kreacja wizerunku, wizerunek sceniczny; fake news etc.);
  • wyobraźnia i kreacja w marketingu, reklamie etc.;
  • psychologia a wyobraźnia;
  • imaginacja dziecięcia;
  • konfabulacje, oszustwa, fałszerstwa;
  • wyobraźnia a zmysły;
  • wyobrażenia o świecie - dawniej i dziś; światy wyobrażone;
  • imaginacje przyszłości;
  • rekonstrukcje przeszłości;
  • wyobraźnia, kreacja a technologia i cywilizacja;
  • kreacja a polityka i władza;
  • religie i mitologie;
  • wyobraźnia a codzienność;
  • imaginacja a symulacja.

Niezależnie przyjmowane będą również propozycje wystąpień niewymienione powyżej, a także studia szczegółowe (case studies) z wykorzystaniem wybranej metodologii mono- lub interdyscyplinarnej.

Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres wik.konferencja@gmail.com mija 17 listopada 2019 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu "Imię, nazwisko, tytuł referatu" i zawierający:

  • abstrakt (max. 600 słów),
  • notę biograficzną (max. 80 słów) wraz z tytułem naukowym, aktualną afiliację oraz profil badawczy,
  • numer telefonu oraz korespondencyjny email.