W Bibliotece Jagiellońskiej otwarto wystawę, która odbywa się w ramach 21. Wielkanocnego Festiwalu Ludwika van Beethovena. Jak przypomniała dyrektorka festiwalu Elżbieta Penderecka, jest to tradycja, która towarzyszy wydarzeniu od 1997 roku i co roku stanowi jego symboliczne otwarcie.
Na wystawie prezentowane są rękopisy i druki muzyczne pochodzące z dawnej Pruskiej Biblioteki Państwowej w Berlinie oraz z kolekcji Sekcji Zbiorów Muzycznych Biblioteki Jagiellońskiej oraz ryciny i obrazy ze zbiorów Muzeum UJ. Zobaczyć można autografy symfonii i kwartetów smyczkowych klasyków wiedeńskich – Haydna, Mozarta i Beethovena, uważanych w XIX wieku za ideał tzw. Muzyki absolutnej, rękopisy Chopina, Roberta Schumanna, a także dzieła współczesnych kompozytorów – Andrzeja Panufnika, Juliusza Łuciuka i Krzysztofa Pendereckiego. Na szczególną uwagę zasługują szkicowniki III symfonii („Eroica”) oraz opery „Leonore” Beethovena oraz rękopis symfonii „Bitwa pod Możajskiem” Karola Kurpińskiego, którego 160. rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku. Podziwiać możemy także miedzioryty związanej z Krakowem i Wilnem artystki Krystyny Wróblewskiej.
Jak pisze kurator ekspozycji Michał Lewicki, „myślą przewodnią wystawy jest ukazanie z jednej strony muzyki jako sztuki autonomicznej, „romantycznej”, z drugiej zaś – jej pokrewieństw i związków z pozostałymi sztukami pięknymi”. Wystawa stara się ukazać dialog muzyki z innymi sztukami, jej związki z poezją, teatrem, malarstwem czy architekturą.
Podczas wernisażu odbył się także recital fortepianowy młodego artysty Łukasza Krupińskiego.
Wystawę w Bibliotece Jagiellońskiej można zwiedzać do 14 kwietnia.