Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego zaprasza do wzięcia udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej "Poetyki pisarstwa historycznego". Miejscem dwudniowych obrad będzie Collegium Broscianum UJ przy ul. Grodzkiej.
W eseju Polityka czasów nowoczesnych Haydena White’a czytamy, że to narracja jest modelem dyskursywnym najlepiej przedstawiającym dynamikę relacji między polityką a historią, a z kolei owa relacja ma charakter czysto wyobrażeniowy. Czym jest wyobrażeniowość historii? Czy Biografia Londynu Petera Ackroyda jest modelem wyobrażeniowym brytyjskiej metropolii w równym stopniu, co Czarny Anioł Miki Waltariego? Czy da się zestawić wyobrażeniowość milieu Świętego Cesarstwa Rzymskiego ze Srebrnych orłów Teodora Parnickiego z topiką prowansalską w Pieśni dla Arbonne Guya Gavriela Kaya, a twórczość obydwu pisarzy z wyobrażeniami współczesnej historiografii na temat konfliktów geopolitycznych XX wieku? Kiedy narracja historyczna przestaje być zaś opowieścią o przeszłości, stając się w zamian narzędziem do „zdobywania ludzkich serc i umysłów”, jak ujął to White? Jak wreszcie w tym krajobrazie sytuowałyby się fikcje kontrfaktyczne i allohistorie, fantazje o miejscach niebyłych, a jednak w jakiś sposób zakorzeniających się w odbiorczej wyobraźni dzięki odwołaniom do mitów oraz kulturowych archetypów?
Pytania te, otwierające szerokie spectrum dyskusji, legły u podstaw konferencji naukowej Poetyki pisarstwa historycznego, kierowanej do wszystkich przedstawicieli nauk humanistycznych - od historyków przez teoretyków literatury po filozofów i medioznawców - zainteresowanych sposobami zapośredniczania narracji historycznej w tekstach kultury. W obrębie bardziej szczegółowych pól możliwej refleksji znajdowałyby się ponadto:
- Nowy Historyzm i postmodernistyczne narracje o historii;
- historie alternatywne, narracje kontrfaktyczne, allohistorie;
- kolonializm i postkolonializm w historiografii;
- obiektywizm historyczny i krytyka obiektywizmu;
- historia naturalna;
- historie zapośredniczone medialnie: literatura, reportaż, dokument, film, serial, gra komputerowa, komiks, teatr, opera, muzyka, sztuki plastyczne;
- subwersywne narracje historyczne, kobieca historia i herstory;
- historia życia codziennego (historia ubioru, historie miast, historie klas społecznych, historia zbrodni);
- historia i mit, krytyka archetypowa;
- ciało i historia, historie seksualności;
- kroniki, historiografie;
- proza historyczna i literatura faktu;
- czasopiśmiennictwo historyczne, historia prasy;
- rekonstrukcje historyczne i odgrywanie historii;
- artystyczne interpretacje historii i przekazów historycznych;
- narracje wojenne i rewolucyjne;
- historia i prehistoria religii;
- historia w kulturze i kulturze popularnej.
Ostateczny termin nadsyłania abstraktów proponowanych wystąpień konferencyjnych na adres narracje.historyczne@gmail.com mija 25 października 2018 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu "Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający: abstrakt (max. 600 słów); notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą aktualną afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy, numer telefonu oraz korespondencyjny email".
Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 350 zł. Organizatorzy przewidują publikację pokonferencyjną w formie recenzowanej monografii lub numerów monograficznych w czasopismach naukowych, które zdecydują się na współpracę z komitetem organizacyjnym (w zależności od liczby artykułów zgłoszonych do recenzji po konferencji).