Konferencja Młodych Filmoznawców "Muzyka w filmie" (KMF) to wspólny projekt studentek Instytutu Pedagogiki i Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Wydarzeniu przyświeca cel zdobywania szlifów organizacji wydarzeń związanych z upowszechnianiem kultury filmowej, a także stworzenie przestrzeni dla stawiania pierwszych kroków na konferencji naukowej dla przyszłych badaczy i teoretyków filmu.
KMF to szczególny dowód na zaangażowanie studentów w życie uczelni oraz podejmowanie przez nich inicjatywy budowania wydarzeń kulturalno-naukowych ponad podziałami strukturalnymi uczelni oraz łączących ze sobą różne środowiska akademickie. Stanowi przestrzeń zdobywania cennych doświadczeń zarówno po stronie organizatorów, jak i prelegentów, a także pozwala na zdobywanie kontaktów potrzebnych w przyszłej działalności animatorów kultury, filmoznawców, krytyków filmowych i wszystkich tych, w których sercach i umysłach dbanie o upowszechnianie kultury filmowej zajmuje wyjątkowe miejsce.
II Konferencja Młodych Filmoznawców zajmie się tematem szeroko pojętej muzyki w filmie. Przykładowe problemy badawcze:
- jaką rolę pełni muzyka w filmie?
- dlaczego muzyka filmowa może funkcjonować niezależnie od filmu?
- dlaczego wszyscy potrafią zanucić motywy muzyczne z najbardziej znanych filmów?
- czy dobra muzyka potrafi uratować słaby film?
- jak wygląda status kompozytora we współczesnym kinie?
Prelegenci KMF postarają się choć po części odpowiedzieć na postawione pytania. Mogą przy tym wziąć pod uwagę proponowane zagadnienia:
- historyczne aspekty rozwoju muzyki filmowej,
- muzyka filmowa przed przełomem dźwiękowym,
- kompozytorzy muzyki filmowej i ich style,
- współpraca reżyserów z kompozytorami,
- filmy jako prywatne playlisty reżyserów,
- film animowany a wykorzystanie piosenek,
- rola leitmotivu muzycznego w filmie,
- wykorzystanie istniejących utworów muzycznych w filmie,
- użycie muzyki, lub jej braku, w filmie,
- techniczne aspekty komponowania muzyki do filmu,
- gatunki muzyczne jako temat przewodni filmu,
- znani kompozytorzy i muzycy w filmach,
- dokumenty muzyczne,
- komercyjne wykorzystanie muzyki filmowej.
Organizatorzy zachęcają zarówno do twórczej interpretacji podanych przykładowych tematów, jak i do tworzenia własnych, mieszczących się w zakresie proponowanego zagadnienia muzyki w filmie.