Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Kalendarz

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

20221209

Promocja jubileuszowego tomu serii monografii książkowych "Ars Vetus et Nova"

Data: 09.12.2022
Czas rozpoczęcia: 18.00
Miejsce: sala Lanckorońskich Instytutu Historii Sztuki UJ, ul. Grodzka 53, 1. piętro
Promocja jubileuszowego tomu serii monografii książkowych "<span lang="la">Ars Vetus et Nova</span>"

Pięćdziesiątą pozycją, która ukazała się w ramach redagowanej przez prof. Wojciecha Bałusa od 1999 roku serii jest "Sen w rzeźbie nagrobnej Bartolomea Berrecciego" autorstwa prof. Marcina Fabiańskiego.

Seria "Ars Vetus et Nova", wydawana przez TAiWPN Universitas, jest jedyną w skali całego kraju serią wydawniczą z zakresu historii sztuki, która osiągnęła zakres ogólnopolski i doczekała się 50 tytułów. Publikowali w niej nie tylko czołowi pracownicy Instytutu Historii Sztuki UJ (m.in. Jerzy Gadomski, Adam Małkiewicz, Marcin Fabiański, Piotr Krasny, Marek Walczak), ale też najwybitniejsi polscy specjaliści o międzynarodowej renomie, m.in. Piotr Piotrowski i Małgorzata Omilanowska.

okładka książki Sen w rzeźbie nagrobnej Bartolomea Berrecciego

Temat snu do polskiej sztuki nagrobnej wprowadził Berrecci w pomniku dziecięcym zamówionym w roku 1525. Wnet inni rodzice zaczęli tak upamiętniać przedwcześnie zmarłych. Zbliżone ujęcia powracają też w kilku zaprojektowanych przez Włocha wizerunkach osób dorosłych, jak Zygmunt Stary, które zainicjowały długotrwały popyt na typ kompozycji zwany sansovinowskim. Liczba takich figur wyróżnia nowożytną sztukę sepulkralną Rzeczypospolitej na tle Europy.

Ta część twórczości artysty została omówiona na podstawie systematycznych studiów nad kształtem rzeźb oraz licznych nieuwzględnionych dotąd źródeł wizualnych i pisanych. Autor wydobywa oryginalność i klasę artystyczną posągów, dotąd niekiedy niedocenianą, a także weryfikuje domysły o neoplatońskim wydźwięku poruszonych postaci. Dowodzi, że zgodnie z nauką Kościoła dzieła te wyrażają nadzieję na zmartwychwstanie. O sukcesie artysty świadczy przegląd ponad stu przykładów z różnych regionów Rzeczypospolitej i krain sąsiednich, których twórcy nawiązywali do Berrecciego.

Marcin Fabiański (ur. 1956) – profesor historii sztuki nowożytnej w Uniwersytecie Jagiellońskim, a w latach 1997–2020 również wicedyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu. Specjalizuje się w renesansowej sztuce włoskiej i kulturze Krakowa tego okresu. Obok artykułów w międzynarodowych periodykach naukowych do jego najważniejszych publikacji należą książki: "Correggio and Sacra Conversazione" (1994), "Correggio. Le mitologie d’amore" (2000), "Złoty Kraków" (2010), "Zamek króla Zygmunta I na Wawelu. Architektura – dekoracja architektoniczna – funkcje" (2017), "Wokół wawelskiego dworu Jagiellonów. Cztery studia o sztuce renesansowej" (2020), "Nagrobek biskupa Jana Konarskiego w katedrze na Wawelu" (2020).

Widok zawartości stron Widok zawartości stron