Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Kalendarz

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

maj 2024

20240516
Poprzedni tydzień
Następny tydzień

Koncert Uniwersytecki w Collegium Novum

Data: 16.05.2024
Czas rozpoczęcia: 19.00
Miejsce: aula Collegium Novum, ul. Gołębia 24
Koncert Uniwersytecki w <span lang="la">Collegium Novum</span>

Utwory Ryszarda Straussa i Arnolda Schönberga zabrzmią w auli Collegium Novum podczas najbliższego Koncertu Uniwersyteckiego w auli Collegium Novum. Wystąpią muzycy Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie: Paweł Wajrak (skrzypce), Jakub Żurek (skrzypce), Anna Migdał-Chojecka (altówka), Marta Czepielowska (altówka), Michał Dąbek (wiolonczela) i Marta Nagawiecka (wiolonczela).


Podczas wydarzenia wykład "Muzyka koroną sztuk...czyli na marginesie idei Gesamtkunstwerke" wygłosi dr Wojciech Marchwica, prof. UJ z Wydziału Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

W zachodnioeuropejskiej dyskusji estetycznej dotyczącej roli sztuki w kulturze człowieka od czasów starogreckich muzyka była określana najdoskonalszą ze sztuk. Jej piękno oparte na nienamacalnych kanonach estetycznych - dostrzegane zarówno w harmonii znajdującej swoje odbicie podstawowych proporcjach liczbowych - także w czasach wczesnochrześcijańskich i później było stawiane za wzór innym, materialnym sztukom. Nowożytne rozumienie muzyki jako bytu doskonałego równie często utożsamiało muzykę z pięknem. W muzyce doszukiwano się zarówno piękna materialnego – wzorców estetycznych, jak i wzorców duchowych, czyli kreowania idealnego świata naznaczonego świętością, obecnością Absolutu lub bytu transcendentnego. To dychotomiczne rozumienie muzyki nie było tylko łączone w rozmaitych koncepcjach filozoficznych i artystycznych, ale przede wszystkim ściśle powiązane z wartościami kulturowymi - głównie poprzez uniwersalne oddziaływanie na odbiorcę. Muzyka uważana była za specyficzną drogę dochodzenia człowieka do wartości duchowych, do pogłębienia oddziaływań kulturowych.

Jak dziś wygląda ten model muzyki jako korony sztuk? Od początku XIX wieku próbowano teoretycznie i praktycznie uzasadniać konieczność oddziaływania na odbiorcę poprzez wszystkie zmysły - służyła temu idea Gesamtkunstwerk. Jej znaczenie wykracza daleko poza ramy wyznaczone przez dramat wagnerowski (choć i w tej formie stosowane we współczesnej kinematografii). Jednym z przykładów jest eksperyment Arnolda Schönberga, czyli Verklärte Nacht, innym twórczość litewskiego geniusza Mikalojusa K. Čiurlionisa. Czy możemy nadal dostrzegać w dynamicznie rozwijających się gatunkach muzyki tzw. rozrywkowej ów prymat sztuki dźwięków? A może muzyka na naszych oczach stała się jedynie elementem synkretycznej kultury masowej.

Bilety na Koncert Uniwersytecki można kupić na stronie filharmonia-krakowska.vectorsoft.pl.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron