Komitet konferencji "MUTE 4: Zmiana " zaprasza do wzięcia w niej udziału badaczy zainteresowanych naukową refleksją nad muzyką popularną. Organizatorzy są otwarci na różnorodne, choć zarazem niesztampowe ujęcia tego zjawiska, gdyż uważają, że dążenie do zmiany wpisane jest w istotę muzyki popularnej, a naszą powinnością jest odnajdywanie i opisywanie tego zmiennościowego potencjału.
Muzyka popularna wydarza się tu i teraz. Rodzi się w wyniku tych samych procesów, które kształtują nasze życie, naszą rzeczywistość i nasze fantazje. To przestrzeń ekspresji artystycznej zakorzenionej głęboko w kapitalizmie, z którego na równi czerpie, jak i krytykuje jego założenia. Pomiędzy przemysłem muzycznym a codzienną konsumpcją muzyki przez słuchaczy, to co w muzyce popularne może być także polem nowych wizji społecznych, narzędziem emancypacji określonych grup oraz spoiwem nowych wspólnotowości. Muzyka popularna jest miejscem radykalnej wyobrażeniowości. Bardzo często mówi się o muzyce popularnej jak o katalizatorze zmian obyczajowych, społecznych czy politycznych.
Wiele jej zjawisk powszechnie uważa się za przełomowe dla dziejów kultury i cywilizacji XX i XXI wieku: światowa kariera zmysłowego jazzu, szaleństwo wczesnej ery rock’n’rolla, destrukcyjna siła punk rocka - to przykłady najczęściej przywoływane i zarazem najbardziej wyraziste. Ale transgresyjny potencjał muzyki popularnej wydaje się o wiele szerszy, zaś zmiany przez nią wywoływane dotyczą najróżniejszych poziomów współczesnej kultury.
- Podczas czwartej już Ogólnopolskiej Konferencji MUTE chcieliśmy podjąć refleksję właśnie nad kategorią "zmiany" w odniesieniu do muzyki popularnej. Nie chodzi nam jednak wyłącznie o ewentualne zmiany w życiu społecznym czy politycznym, wywołane przez zjawiska muzyczne. Chcielibyśmy rozszerzyć rozumienie "zmiany" w odniesieniu do muzyki popularnej też na kwestie estetyczne, technologiczne, ekonomiczne czy ideologiczne. Zmiany, które będą nas interesować mogą być spektakularne i totalne albo subtelne i szczegółowe. Mogą dotyczyć całych społeczeństw, konkretnych grup odbiorczych czy pojedynczych artystów. Mogą to być kolejne alternacje gatunków muzycznych, przełomy stylistyczne albo zmiany pokoleniowe, płciowe czy rasowe - informują organizatorzy.
Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres mute.conference@gmail.com mija 28.02 br. Należy do niech dołączyć krótką notę biograficzną sformułowaną podług powszechnie przyjętych standardów (afiliacja, tytuł naukowy oraz profil badawczy). Prosimy także o wybór jednej z proponowanych przez nas kategorii zmiany, w którą wpisuje się planowane wystąpienie:
- zmiana społeczna,
- zmiana technologiczna,
- zmiana estetyczna,
- zmiana polityczna,
- zmiana ekonomiczna.
Informację o wybranej kategorii prosimy umieścić nad abstraktem wystąpienia, wedle wzoru:
- imię i nazwisko,
- afiliacja,
- kategoria zmiany (przykładowo: zmiana estetyczna),
- abstrakt,
- treść abstraktu,
- bibliografia.
Objętość abstraktu wraz z biogramem nie powinna przekroczyć 2 stron znormalizowanego maszynopisu (maksymalnie do 1000 słów). Do zgłoszeń prosimy dołączać wstępną bibliografię. Informacja o pozytywnym bądź negatywnym rozpatrzeniu propozycji wystąpienia konferencyjnego zostanie rozesłana do autorów 10 marca. Na pokrycie kosztów związanych z cateringiem, wynajmem sali i przygotowaniem materiałów konferencyjnych przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 300 zł (200 zł dla doktorantów i studentów), którą należało będzie uiścić najpóźniej do 20 kwietnia.