12 maja ukazało się Zarządzenie nr 46 JM Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego, które wprowadza zasady funkcjonowania naszej uczelni od 25 maja 2020 r. do 30 września. Co wynika z tego zarządzenia? Wyjaśnia Samorząd Studentów UJ.
Dla uporządkowania faktów:
Zarządzenie dotyczy wyłącznie kształcenia, czyli prowadzenia zajęć, a nie weryfikacji efektów uczenia się, tj. egzaminów i zaliczeń. Zajęcia w dalszym ciągu, tak jak ma to miejsce od marca, będą odbywać się zdalnie. Wyjątkiem są zajęcia laboratoryjne oraz praktyczne, które po zgodzie dziekana i pozytywnym zaopiniowaniu przez właściwą wydziałową radę samorządu studentów, mogą zostać zorganizowane na Uczelni.
Na stronie www.studiuje.uj.edu.pl można znaleźć komunikaty i zarządzenia dziekanów waszych wydziałów dotyczące egzaminów, zajęć oraz wszystkich innych istotnych kwestii.
Kwestia egzaminów oraz zaliczeń regulowana przez zarządzenie nr 41 Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego z 29 kwietnia 2020 roku.
Akt ten tylko umożliwił przeprowadzanie egzaminów online, ale nie nakazuje takiego rozwiązania. Oznacza to, że egzaminy i zaliczenia mogą nadal odbywać się w formie tradycyjnej, stacjonarnie. Niemniej zgodę na taki sposób weryfikacji efektów uczenia się musi wyrazić dziekan, biorąc pod uwagę kwestie bezpieczeństwa studentów. Nasze omówienie wspomnianego zarządzenia możecie znaleźć w tym miejscu: www.facebook.com/samorzad.uj/posts/3559088717451248.
Co do szczegółów sesji polecamy obserwowanie stron waszych wydziałów, fanpage waszych WRSS, oraz stronę www.studiuje.uj.edu.pl.
Szczegóły funkcjonowania Biblioteki Jagiellońskiej w nowej sytuacji przygotuje Dyrektor Biblioteki Jagiellońskiej i przedłoży je do akceptacji JM Rektora UJ do dnia 18 maja. Pojawił się komunikat o dalszym zawieszeniu Biblioteki Jagiellońskiej, natomiast sprawa jest w toku. Staramy się uzgodnić z władzami uniwersytetu jakąś możliwość dostępu do zasobów bibliotecznych ze względu na zbliżającą się sesję oraz obrony. Kwestia bibliotek wydziałowych została w gestii poszczególnych dziekanów, którzy to mają decydować o otwarciu, w zależności od tego czy biblioteki spełnią wymogi bezpieczeństwa.
Zgodnie z Zarządzeniem, administracja Uniwersytetu wraca do normalnego funkcjonowania. Studenci będą mogli korzystać z obsługi sekretariatów oraz dziekanatów. Zaleca się wcześniejszy kontakt mailowy lub telefoniczny, aby ustalić szczegóły ewentualnego załatwienia sprawy ze względu na zasady bezpieczeństwa oraz różne kroki w aspekcie organizacyjnym, podjęte przez dziekanów w celu przywrócenia normalnego funkcjonowania administracji.
Kwestia ważności legitymacji studenckich. W tzw. „drugiej tarczy antykryzysowej” wprowadzono zmiany w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce w zakresie przedłużania z mocy prawa ważności legitymacji studenckich i legitymacji służbowych nauczyciela akademickiego. Zgodnie z art. 51b ust. 4, w okresie zawieszenia lub ograniczenia funkcjonowania uczelni oraz przez 60 dni po jego zakończeniu legitymacje studenckie i legitymacje służbowe nauczycieli akademickich są ważne, bez konieczności potwierdzania ich ważności. Przepis ten ma zastosowanie również do legitymacji, które utraciły ważność w okresie 30 dni poprzedzających ograniczenie lub zawieszenie funkcjonowania uczelni. W praktyce oznacza to, iż do dnia 25 lipca legitymacje studenckie są ważne z mocy prawa. Staramy się aby Ministerstwo przedłużyło termin ważności legitymacji do końca tego roku akademickiego. O ewentualnych rozwiązaniach uczelni w zakresie przedłużania terminu ważności legitymacji będziemy informować w późniejszym terminie.
Pojawiały się z waszej strony również pytania o zmiany w funkcjonowaniu Domów Studenckich. Obecnie nie ma decyzji wiążącej w tej sprawie, jak tylko pojawią się konkretne zalecenia będziemy informować przez nasz fanpage. W związku z licznymi zapytaniami, na ten moment możemy zaznaczyć, że planuje się wznowić od czerwca możliwość zakwaterowania również krótkoterminowego tak, aby studenci odbywający egzaminy stacjonarnie mieli możliwość zapewnienia sobie noclegu.