Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Kalendarz

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

styczeń 2020

20200123
Poprzedni tydzień
Następny tydzień

Spotkanie poświęcone książce Senri Sonoyamy

Data: 23.01.2020
Czas rozpoczęcia: 17.00
Miejsce: Biblioteka Jagiellońska
Organizator: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego i Biblioteka Jagiellońska
Spotkanie poświęcone książce Senri Sonoyamy

W rozmowie towarzyszącej promocji książki "Poetyka i pragmatyka pieśni waka w dworskiej komunikacji literackiej okresu Heian (794-1185)" udział wezmą: prof. Romuald Huszcza, dr Katarzyna Sonnenberg -Musial oraz autorka.

Dr Senri Sonoyama - absolwentka i doktor tokijskiego Uniwersytetu Rikkyo, adiunkt w Zakładzie Japonistyki i Sinologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, zajmuje się dawną literaturą japońską, ze szczególnym uwzględnieniem poezji i prozy dworskiej okresu Heian. Opublikowała wiele prac z tej dziedziny w Japonii i w Polsce. Prowadzi wykłady i seminaria literaturoznawcze, uczestniczy też w projektach badawczych we współpracy z uczelniami japońskimi oraz zagranicznymi ośrodkami japonistycznymi.

Jeszcze do niedawna w Japonii uważano, że fundamentem badań nad japońską literaturą klasyczną są studia nad waka, czyli nad pieśnią japońską, zwłaszcza nad formą krótkiej pieśni tanka, komponowanej w Japonii od co najmniej półtora tysiąca lat. Jej rozwój przypada na czas rozkwitu kultury arystokratycznej epoki Heian i na początek nowej epoki samurajskiej Kamakura, a mówiąc ściślej - na wieki X-XIII. Książka dr Senri Sonoyamy poświęcona jest właśnie waka, czyli japońskiej poezji dworskiej w okresie jej rozkwitu i utrwalania w postaci zbiorów cesarskich. Centralnym obiektem analiz i interpretacji jest Kokin wakashū (Zbiór dawnych i współczesnych pieśni japońskich, 905 r.), czyli pierwsza antologia Chokusenshū, która stała się wzorcem dla wszystkich dwudziestu następnych antologii cesarskich (od 905 r. do 1439r.).

Przedstawione w tej książce opracowanie pieśni japońskich jest dziełem nowatorskim, pierwszym w Polsce rezultatem badań, w których nie tylko wykorzystano najnowsze źródła japońskie, lecz także harmonijnie powiązano japońskie twierdzenia i hipotezy literaturoznawcze i językoznawcze z koncepcjami europejskimi.
prof. dr hab. Mikołaj Melanowicz

 

W monografii odnajdujemy wielostronny obraz komunikacji literackiej dworu Heian będącej charakterystyczną dziedziną aktywności artystycznej i kulturalnej elity dworskiej, w której poezja waka zdobywa coraz wyższą rangę - nie tylko jako narzędzie tej szczególnej komunikacji, ale przede wszystkim jako aktywnie praktykowana sztuka słowa, kształtująca wrażliwość estetyczną jednostki. Poezja ta powstawała wprawdzie w środowisku zdominowanym intelektualnie i artystycznie przez duchowe oraz literackie dziedzictwo Chin, ale jej emancypacja językowa i artystyczna, zdolność do kreowania czysto japońskiej sfery ekspresji artystycznej, odwoływania się do rodzimych źródeł piękna i wartości filozoficznych zostały przez autorkę monografii niezwykle umiejętnie zaprezentowane w książce.
prof. dr hab. Lidia Kasarełło

Widok zawartości stron Widok zawartości stron