Dyrektor Szpitala Uniwersyteckiego Marcin Jędrychowski i prezes Fundacji OSHEE Dariusz Gałęzewski podpisali list intencyjny będący deklaracją współpracy na rzecz wspierania zdrowia psychicznego. W ramach projektu pod hasłem "Walcz, zwyciężaj, żyj!" partnerzy skupią się na prowadzeniu kampanii edukacyjnych promujących tematykę pracy nad kondycją psychiczną skierowanych głównie do młodego pokolenia. W projekt włącza się także Ekstraklasa SA.
- Projekt skierowany jest przede wszystkim do młodego pokolenia, ponieważ w dobie pandemii to właśnie dzieci i młodzież, poza przeżywaniem standardowych problemów wieku dojrzewania, są narażone na dodatkowe sytuacje stresujące, które odciskają negatywny ślad na ich psychice. Wśród czynników budujących niepokój o ich kondycję psychiczną można wymieniać przymusową izolację, brak bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami, co z kolei przekłada się na zaburzenia w budowaniu relacji, a także brak edukacji emocjonalnej oraz rosnący wpływ mediów społecznościowych na budowanie samooceny. Pandemia przyczyniła się do wzrostu liczby młodych ludzi zmagających się z depresją, stanami lękowymi, zaburzeniami odżywiania, jak również zachowania autodestrukcyjnymi, a nawet próbami samobójczymi - mówi dr hab. Maciej Pilecki, kierownik Oddziału Klinicznego Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego.
Celem kampanii będzie zmiana nastawienia społeczeństwa do korzystania z konsultacji czy porad psychologa lub terapeuty. W ramach projektu powstanie ogólnopolska platforma edukacyjna o tematyce zdrowia psychicznego, która umożliwi bezpłatny dostęp do treści edukacyjnych oraz ułatwi kontakt ze specjalistami z dziedziny zdrowia psychicznego. Działania promocyjne będą prowadzone w środkach masowego przekazu oraz mediach społecznościowych.
Niezwykle cennym wsparciem, wzmacniającym pozytywny przekaz, będą z pewnością budzący społeczne zaufanie ambasadorzy. Do pierwszej akcji prowadzonej w kampanii dołączyła również Ekstraklasa SA, dając tym samym możliwość zaangażowania sportowych autorytetów i motywatorów, jakimi są profesjonalni piłkarze.
- Pierwsza akcja promocyjna odbędzie się pod hasłem "Ej, wszystko okej?", ponieważ na to proste pytanie większość z nas odpowiada bez zastanowienia. A refleksja jest bardzo potrzebna. Z pomocą tej kampanii, wraz ze Szpitalem Uniwersyteckim w Krakowie, chcemy zachęcić, by otworzyć się na drugiego człowieka i dostrzec jego problemy. Porozmawiać i postarać się go wesprzeć. Jest to również zachęcenie do autorefleksji. Obserwowania siebie i diagnozowanie własnych stanów emocjonalnych i potrzeb. To sposób, by wyjaśnić, że nie ma nic złego, a tym bardziej wstydliwego w tym, że chcemy porozmawiać i skonsultować swoje problemy z przyjacielem lub specjalistą - komentuje Anna Jaworska, project manager OSHEE.
Pierwsze działania promocyjne projektu będą miały miejsce już 30 kwietnia w ramach 28. kolejki PKO Bank Polski Ekstraklasy. Motto akcji "Ej, wszystko okej?" znajdzie się na koszulkach piłkarzy oraz licznych grafikach w mediach społecznościowych.
- Podczas 28. i 29. kolejki PKO Bank Polski Ekstraklasy piłkarze wszystkich klubów wybiegną na murawę w koszulkach promujących inicjatywę. Nie będzie to jednak pusty gest. Będą im towarzyszyć motywujące i zagrzewające do walki słowa. W szczegóły projektu wprowadzą komentatorzy meczów, ale również sami piłkarze, którzy w specjalnie przygotowanych produkcjach wideo opowiedzą o swoich doświadczeniach związanych z dbaniem o zdrowie psychiczne. Sportowcy często muszą radzić sobie z niepowodzeniami, ale mogą znaleźć oparcie w zespole. Regularnie korzystają także z pomocy psychologa i nie jest to dla nich nic wstydliwego - mówi Marcin Mikucki, dyrektor komunikacji marketingu i sprzedaży Ekstraklasy SA.