Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wiadomości

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wirtualna symulacja medyczna jako element szkolenia studentów

Wirtualna symulacja medyczna jako element szkolenia studentów

W Centrum Innowacyjnej Edukacji Medycznej UJ CM zorganizowano szkolenie z zakresu obsługi stanowisk wirtualnej symulacji medycznej. Dzięki nowoczesnej aparaturze firmy SimArt Center nauczyciele akademiccy mogą realizować scenariusze kliniczne w rzeczywistości wirtualnej, korzystając z wbudowanych, gotowych scenariuszy lub tworzyć własne, dostosowane do danych zajęć czy własnych preferencji.


Opracowując własny scenariusz, instruktor może precyzyjnie określić takie parametry, jak reakcja źrenic na światło czy tętno, parametry neurologiczne (siła ucisku ręki, opadnięte kąciki oczu i ust) czy wygląd skóry (poziom spocenia, poziom bladości). W ten sposób powstaje bardzo dokładny profil pacjenta, którym na zajęciach muszą zajęć się studenci - sprzed pulpitu komputera przenoszą się do sali szpitalnej, kabiny ambulansu czy też na miejsce katastrofy, gdzie zajmują się wirtualnymi pacjentami, aby zapewnić im odpowiednią pomoc.

Instruktor w trakcie tworzenia scenariusza może udostępnić studentom możliwość zlecania pacjentom badań laboratoryjnych czy obrazowych i określić, jakie wyniki otrzymają. Studenci mogą też symulować podawanie konkretnego leku, a instruktor w czasie rzeczywistym zaplanować odpowiednią reakcję pacjenta, w zależności od tego, czy decyzja o podaniu danego specyfiku była prawidłowa. Studenci w wirtualnej rzeczywistości mogą przeprowadzić defibrylację, wykonać intubację czy wkłucie. Możliwości są właściwie nieograniczone. System pozwala też na naukę elementów prawidłowej diagnostyki, np. osłuchiwanie pacjenta.

Co bardzo istotne, system umożliwia zdalne łączenie się kilku osób, a więc zarówno instruktor, jak i studenci mogą znajdować się w zupełnie innych miejscach i pracować wspólnie według jednego scenariusza.

Ważną częścią systemu jest możliwość korzystania z gogli do symulacji 3D. Studenci przenoszą się do wirtualnej rzeczywistości w jej pełnym wymiarze. "Przed oczami" mają pacjenta w rzeczywistości 3D, za pomocą kontrolerów trzymanych w dłoniach samodzielnie wykonują wszystkie czynności, a w słuchawkach słyszą dźwięki, które dodatkowo podnoszą realizm sytuacji.

Aparatura wykorzystywana na szkoleniu została zakupiona ze środków finansowych Priorytetowego Obszaru Badawczego qLIFE  w ramach programu strategicznego Inicjatywa Doskonałości w Uniwersytecie Jagiellońskim.

Polecamy również
Prezes UOKiK nagrodził absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego

Prezes UOKiK nagrodził absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego

Spotkanie kandydatów na rektora UJ ze wspólnotą uczelni

Spotkanie kandydatów na rektora UJ ze wspólnotą uczelni

Oświadczenie prorektora UJ ds. <span lang="la">Collegium Medicum</span>

Oświadczenie prorektora UJ ds. Collegium Medicum

UJ w najnowszym <span lang="en">QS World University Rankings by Subject 2024</span>

UJ w najnowszym QS World University Rankings by Subject 2024

Widok zawartości stron Widok zawartości stron