
Tom "Pasaże scenografii. Praskie Quadriennale 1999-2019" autorstwa prof. Katarzyny Fazan z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego został uznany "za teatralną książkę roku" przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego. Nagroda przyznana została z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru, który przypada 27 marca.
Tom, który ukazał się nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, jest przewodnikiem po wystawach scenografii Praskiego Quadriennale (1999-2019). Ujmuje ekspozycje jako montaż obrazów (za koncepcją A. Warburga w interpretacji G. Didi-Hubermana), wyprowadza koncepcję wystaw z archiwum internetowego oraz pracy V. Ptáčkovej i V. Adamczyka - A Mirror of World Theatre. The Prague Quadrienial 1967-1991, a także własnej pamięci autorki związanej z recenzowaniem wystaw w latach 1999-2019 na łamach "Didaskaliów". Krytyczne ujęcie koncepcji ekspozycji pozwala pokazać zmiany historyczne dokonujące się zarówno w konwencjach scenicznych, jak i kuratorskich. Zbiór tekstów jest monografią ważnego wydarzenia związanego ze sztuką teatru i proponuje oscylację między myśleniem o ekspozycjach scenografii w kategoriach re-materializacji śladów po widowiskach teatralnych i procesach twórczych a fenomenologicznym doświadczeniem jawienia się tropów sztuki w relacji z odbiorcą w obszarze wystawowego "tu i teraz".
"Katarzyna Fazan, przez systematyczne analizowanie PQ, zrobiła wiele dla rozwoju badań nad scenografią. Jej eseje w 'Didaskaliach' zawsze obejmowały trzy aspekty: po pierwsze - omawiały polską ekspozycję; po drugie - analizowały całość PQ (co, ze względu na obszerność tego 'zdarzenia', nie jest rzeczą prostą); po trzecie, najważniejsze chyba - pokazywały kontekst światowy, w jakim działają polscy twórcy. Fazan nie analizuje scenografii, która jest zabudową sceny, ale w swoich rozważaniach kieruje się twierdzeniem Borisa Kudlički, że scenografia jest dzisiaj samowystarczalną instalacją wyposażoną w ekspresyjną narrację i dramaturgię - i dlatego ekspozycje (…) wymagają od zwiedzających (a często raczej - uczestników) coraz większych kompetencji, coraz większej otwartości na eksperyment" - czytamy w recenzji prof. Magdaleny Raszewskiej z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Prof. Katarzyna Fazan wykłada w Katedrze Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki UJ oraz na Wydziale Reżyserii Dramatu w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Specjalizuje się w literaturze i teatrze okresu modernizmu, zajmuje się współczesną plastyką i scenografią teatralną. Autorka prac poświęconych literaturze modernizmu, estetyce teatru i związkom scenografii z plastyką. Ostatnio opublikowała monografię "Kantor. Nie/Obecność", a wraz z Michałem Kobiałką oraz Bryce’em Lease’em redagowała "A History of Polish Theatre". Między 2014 a 2019 należała do Rady Programowej Cricoteki. W latach 1999-2019 uczestniczyła w Praskim Quadriennale jako recenzentka "Didaskaliów".
Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego istnieje od 1958 roku. Od 40 lat z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru przyznaje nagrody za popularyzowanie polskiej kultury teatralnej na świecie.