Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wiadomości

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Druga tura konsultacji projektu nowego Statutu Uniwersytetu Jagiellońskiego

Druga tura konsultacji projektu nowego Statutu Uniwersytetu Jagiellońskiego

Drugie otwarte konsultacje ze społecznością akademicką naszej uczelni dotyczące nowego Statutu UJ oraz wdrażania Ustawy 2.0 odbyły się 30 stycznia w Auli Auditorium Maximum UJ. Dyskusja toczyła się wokół przygotowanych projektów siedmiu działów nowego Statutu.

Do tej pory wysiłek ponad 50 osób pracujących w pięciu zespołach koordynowanych przez prorektora UJ ds. polityki kadrowej i finansowej prof. Jacka Popiela zaowocował opracowaniem następujących działów najważniejszego aktu prawnego, wedle którego działa Uniwersytet Jagielloński: "Zasady ogólne", "Tradycja i zwyczaje", "Organy uczelni", "Zasady przeprowadzania wyborów i komisje wyborcze", "Struktura organizacyjna", "Studenci, doktoranci i studia" oraz "Pracownicy".

W spotkaniu uczestniczyli nauczyciele akademiccy, doktoranci, studenci, pracownicy oraz władze UJ, a na pytania, które padały z sali oraz pojawiły się na elektronicznym forum dyskusyjnym odpowiadali przewodniczący zespołów roboczych: dr hab. Piotr Jedynak, prof. UJ, prof. Jarosław Górniak, dr hab. Małgorzata Kruczek, prof. Piotr Kuśtrowski, prof. Jerzy Pisuliński oraz prof. Jacek Popiel.

Otwierając spotkanie, rektor UJ prof. Wojciech Nowak poinformował, że dzisiaj Senat UJ powołał skład pierwszej w historii uniwersytetu rady uczelni, która ma odtąd dwa tygodnie na odbycie pierwszego posiedzenia i przedstawienie planu działań.

Przypomnienia dotychczasowych ustaleń dokonał prof. Jacek Popiel, który zapewnił, że wszystkie uwagi dotyczące projektu statutu, które do tej pory się pojawiły, będą przedmiotem dalszych rozważań kierowników zespołów (ich zebranie zaplanowano na 21 lutego). Prof. Popiel poinformował, że podjęta został decyzja o wpisaniu do  nowego statutu stanowisk lektora, wykładowcy i starszego wykładowcy (kwestia ta wzbudzała wiele pytań podczas minionej debaty).

W stosunku do poprzedniego spotkania konsultacyjnego poszerzyła się znacznie przestrzeń rozmowy, ponieważ do dyskusji przedłożone zostały trzy kolejne działy statutu – IV, V i VI.

Najwięcej czasu podczas konsultacji poświęcono na omówienie zagadnień związanych ze szkołami doktorskimi (dział V, rozdział 5.), radami dyscyplin (dział III, rozdział 4.) oraz funkcjonowaniem instytutów.

Tematykę szkół doktorskich i pomysły, które przyświecały twórcom zapisów w statucie omówił prof. Jarosław Górniak. Szkoły są nowymi instytucjami powołanymi do życia przez Ustawę 2.0. Szkoła może być utworzona dla co najmniej dwóch dyscyplin naukowych, w których uczelnia ma prawo nadawać stopień naukowy. Podjęto decyzję o otwarciu na UJ czterech szkół: nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych oraz medycznych. Szkoły będą miały różne charaktery nauczania, zaproponowane obecnie w Statucie zapisy zawierają minimum wspólnych regulacji (to tzw. „regulamin matka”), szczegóły określone zostaną w regulaminach poszczególnych szkół (muszą być przedstawione do 30 kwietnia, następnie uchwalić ma je Senat UJ). Na czele szkoły ma stanąć dyrektor (osoba co najmniej z habilitacją) wspierany i oceniany przez radę szkoły doktorskiej (rozwiązanie kolegialne). Powoływać ma go rektor na wniosek rady szkoły (może być wyłoniony w konkursie).

W kontekście kształcenia doktorantów prof. Kazimierz Strzałka zgłosił postulat wprowadzenia zapisu o prowadzących badania jednostkach podstawowych, które będą miały równie prawa jak wydziały.

Następnie debata skoncentrowała się na składzie i uprawnieniach przyszłych rad dyscyplin. Podkreślone zostało, że strategię rady dyscypliny musi wypracować grupa osób, która zadeklarowała przynależność do danej dyscypliny. Prace rady nad strategią rozwoju dyscypliny powinny polegać na koordynacji prac całego składu osobowego dyscypliny.

Prof. Jerzy Pisuliński zaznaczył, że wedle ustawy uchwały dotyczące nadawania stopni naukowych posiadają tylko zasiadający w radzie dyscypliny profesorowie lub profesorowie uczelni (ustawa nie wymienia doktorów habilitowanych).

Prof. Jedynak przypomniał z kolei, że osobami, które wskazują kandydatów do rady dyscypliny są dziekani, a jej skład nie może być duży, bo istnieje kwestia zapewnienia kworum przy podejmowaniu uchwał.

Prof. Stanisław Kistryn powiedział, że szeroki skład rady dyscypliny nie jest konieczny. Rada nadaje stopień, a nie przeprowadza postępowanie doktorskie czy habilitacyjne. Merytoryczną wiedzę z zakresu dyscypliny przedmiotowej pracy awansowej muszą mieć recenzenci i członkowie komisji doktorskich i habilitacyjnych (w ich skład mogą wchodzić osoby odpowiednio z tytułem doktora i doktora habilitowanego). Zadaniem rady jest powołanie kompetentnej komisji i stwierdzenie poprawności formalnej i kompletności jej pracy.

Kolejnym dyskutowanym tematem było funkcjonowanie instytutu, który, aby istnieć, musi wedle nowego Statutu zatrudniać minimum 20 nauczycieli akademickich (wlicza się tylko pełne etaty). Na dostosowanie się do nowych reguł przewidziano wprowadzenie okresu przejściowego.

Jak zaznaczył prof. Jerzy Pisuliński, statut ma określić jedynie typy jednostek organizacyjnych, nie przesądza o ich strukturze. Przywoływał przykłady wydziałów, w których istnieją wyłącznie zakłady lub katedry, a brak w nich instytutów.

Kolejne otwarte konsultacje odbędą się 4 marca o godz. 16.00 w Auditorium Maximum UJ.

Zobacz galerię zdjęć
Polecamy również
Tomasz Malarz Krakowskim Mistrzem Ortografii 2024

Tomasz Malarz Krakowskim Mistrzem Ortografii 2024

Projekty realizowane przez laureatów grantów ERC inspirują do działania cały UJ

Projekty realizowane przez laureatów grantów ERC inspirują do działania cały UJ

Upamiętnienie 79. rocznicy wyzwolenia obozu <span lang='de'>Auschwitz-Birkenau</span>

Upamiętnienie 79. rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz-Birkenau

Podsumowanie Światowego Kongresu Kopernikańskiego

Podsumowanie Światowego Kongresu Kopernikańskiego

Widok zawartości stron Widok zawartości stron