Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wiadomości

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nowy wymiar edukacji. Pokaz w Centrum Medycyny Cyfrowej i Robotyki UJ CM

Nowy wymiar edukacji. Pokaz w Centrum Medycyny Cyfrowej i Robotyki UJ CM

W laboratorium mieszanej rzeczywistości w Centrum Medycyny Cyfrowej i Robotyki UJ - Collegium Medicum odbył się pokaz, podczas którego zaprezentowany został sprzęt i technologie służące do trójwymiarowej wizualizacji danych medycznych. W trakcie spotkania zostało także nawiązane połączenie ze Szpitalem Uniwersyteckim, celem którego było przetestowanie funkcjonowania sprzętu w realiach badań i konsultacji na odległość.

Najnowsze technologie, umożliwiające doskonalenie metod kształcenia wysokospecjalistycznych kadr medycznych, trafiły do UJ Collegium Medicum w ramach projektu "Doskonały Uniwersytet", który realizowany jest na UJ pod kierownictwem dr. Włodzimierza Moczurada i dr. Mariusza Trojaka. Zakup 10 sztuk okularów HoloLens 2 Microsoft wraz z oprogramowaniem firmy apoQlar sfinansowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Dzięki zakupowi studenci mają szansę poznać nowoczesne technologie obrazowania medycznego i przetwarzania trójwymiarowych obrazów oraz eksperymentować z wysokiej wierności modelami 3D. W ten sposób uczą się korzystać z narzędzi, z którymi już niebawem będą pracować na co dzień.

Każdy z zestawów wyposażony jest w system rozpoznawania mowy umożliwiający sterowanie bez użycia rąk. Pozwala to studentom robić notatki czy prowadzić wideokonferencję szybciej, wygodniej, a także bezpiecznej – bez dotykania okularów. Jako samodzielny moduł z łącznością Wi-Fi, HoloLens 2 umożliwia użytkownikom swobodne poruszanie.

Metody wizualizacji danych medycznych przy wykorzystaniu technologii mieszanej rzeczywistości (Mixed Reality) to autorski program nauczania dr inż. Klaudii Proniewskiej z Zakładu Bioinformatyki i Telemedycyny Wydziału Lekarskiego UJ CM. Jego kluczowym elementem jest interdyscyplinarna współpraca inżyniera i lekarza. Pod koniec czerwca odbyły się pierwsze warsztaty dla studentów Wydziału Lekarskiego oraz Wydziału Nauk o Zdrowiu.

Przygoda UJ Collegium Medicum z mieszaną rzeczywistością rozpoczęła się w 2018 r. Wtedy właśnie przeprowadzano pionierską operację przy wykorzystaniu okularów mieszanej rzeczywistości w procesie planowania zabiegu leczenia ubytku w przegrodzie międzyprzedsionkowej (ASD) wykonanego przez zespół prof. Dariusza Dudka w Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie.

- Mieszana rzeczywistość niewątpliwie zwiększy tempo, w jakim się uczymy, szczególnie kiedy możemy trójwymiarowo wizualizować najtrudniejsze przypadki medyczne - przekonuje dr inż. Proniewska.

W trakcie spotkania, w którym uczestniczył m. in. prorektor UJ ds. Collegium Medicum prof. Tomasz Grodzicki, rozmawiano także o oczekiwaniach lekarzy w zakresie wsparcia inżynieryjnego dotyczącego wdrażania urządzeń biomedycznych oraz konstruowania innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Poruszono także, wynikające z dokonującego się w XXI wieku przełomu technologicznego XXI, kwestie związane z zastosowaniem telemetrii, zaawansowanego obrazowania 3D oraz druku 3D, technologii immersyjnych, poszerzonej (Augmented Reality) i mieszanej rzeczywistości (Mixed Reality) w diagnostyce i leczeniu pacjentów, a także stosowania robotyki w operacjach wysokospecjalistycznych.

 

studenci podczs zajęć wykorzystujących techniki rzeczywistości mieszanej
studenci podczs zajęć wykorzystujących techniki rzeczywistości mieszanej
Zobacz galerię zdjęć
Polecamy również
Prezes UOKiK nagrodził absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego

Prezes UOKiK nagrodził absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego

Spotkanie kandydatów na rektora UJ ze wspólnotą uczelni

Spotkanie kandydatów na rektora UJ ze wspólnotą uczelni

Oświadczenie prorektora UJ ds. <span lang="la">Collegium Medicum</span>

Oświadczenie prorektora UJ ds. Collegium Medicum

UJ w najnowszym <span lang="en">QS World University Rankings by Subject 2024</span>

UJ w najnowszym QS World University Rankings by Subject 2024

Widok zawartości stron Widok zawartości stron