50 lat temu, w roku akademickim 1968/69, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego rozpoczął swoją działalność jako samodzielna jednostka w strukturach uczelni. Okazja ta stała się powodem do zorganizowania międzynarodowej konferencji naukowej „Dobra edukacji i ich pedagogiczna eksploracja”.
– W 2018 roku mija 50 lat od powołania Instytutu Pedagogiki UJ. Moment ten nie oznaczał jednak pojawienia się pedagogiki jako dyscypliny naukowej w najstarszej polskiej uczelni – zwróciła uwagę dr hab. Anna Gaweł, dyrektor Instytutu Pedagogiki UJ podczas rozpoczęcia konferencji w auli Collegium Novum. – Wykłady z pedagogiki były głoszone na UJ przez filozofów w pierwszej połowie XIX wieku – dodała. Katedrę Pedagogiki na Wydziale Filozoficznym utworzono w 1926 roku. – To właśnie ona 92 lata temu zainicjowała instytucjonalną obecność pedagogiki w Uniwersytecie Jagiellońskim. Jej też tradycje kontynuujemy. Z dzisiejszej perspektywy można z całym przekonaniem powiedzieć, że na przestrzeni tych 50 lat działalność Instytutu Pedagogiki na płaszczyźnie naukowo-badawczej i dydaktycznej wniosła znaczący wkład w rozwój polskiej pedagogiki – mówiła dalej dr hab. Anna Gaweł.
– To nie jest tak, że przemyślenia pedagogiki zamykają się w obrębie nauk społecznych. Pewne publikacje daleko wykraczają poza tę specjalność i pokazują, jak to, co państwo w obrębie badań w Instytucie Pedagogiki robicie, wpływa na kształcenie i refleksję dotyczące uczenia na poziomie od przedszkola do uniwersytetu trzeciego wieku – zaznaczył prof. Jacek Popiel, prorektor UJ ds. polityki kadrowej i finansowej, otwierając spotkanie. Z kolei prof. Jarosław Górniak, dziekan Wydziału Filozoficznego UJ podkreślił, jak ogromne znaczenie mają badania dotyczące wychowania, kształcenia, edukacji i funkcjonowania społecznego systemów edukacyjnych. I dodał: – Można bez cienia przesady powiedzieć, że sukces w ostatnim 30-leciu rozwoju Polski, ten wzrost cywilizacyjny, zawdzięczamy w znacznej mierze jakości kapitału ludzkiego.
Celem konferencji jest prezentacja wyników badań w obszarze edukacji, prowadzonych w Polsce i za granicą, integracja środowiska pedagogów akademickich jako badaczy i ekspertów w dziedzinie edukacji, pogłębianie identyfikacji edukacji jako przedmiotu badań pedagogiki oraz odsłanianie nowych obszarów badawczych związanych z problematyką dóbr edukacji. Spotkanie potrwa dwa dni (3-4 grudnia), a obrady będą odbywać się w Collegium Novum i w Instytucie Pedagogiki UJ (ul. Batorego 12).