Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wiadomości

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Eksperci o powrocie do szkół: Obowiązkowo nośmy maseczki

Eksperci o powrocie do szkół: Obowiązkowo nośmy maseczki

Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje, że od września uczniowie wrócą do szkół. Obowiązku noszenia maseczek na lekcjach jednak nie będzie. Stanowisko w tej sprawie zajął zespół ds. COVID-19 przy prezesie PAN. Zdaniem jego członków zakrywanie ust oraz nosa przez pracowników oświaty i przynajmniej starsze dzieci powinno być powszechne, a w regionach z dużą liczbą nowych zakażeń należałoby kontynuować zdalne nauczanie.

Nikt nie wie, jak będzie wyglądać sytuacja epidemiczna COVID-19 w Polsce za kilka miesięcy. Już teraz trzeba formułować prognozy oparte na doświadczeniu z różnych krajów i przygotowywać się na możliwe scenariusze w zależności od intensywności, z jaką będzie się rozprzestrzeniała epidemia - czyli od wielkości współczynnika reprodukcji R0. Członkowie zespołu ds. COVID-19 przy prezesie PAN, w którego pracach uczestniczy prof. Krzysztof Pyrć z Małopolskiego Centrum Biotechnologii UJ, wstępnie zakładają 3 scenariusze możliwego rozwoju sytuacji: dobry (R0 nie przekracza 1,1), umiarkowany (pomiędzy 1,1 a 1,7) oraz zły (R0 powyżej 1,7).

Według złego scenariusza, choć ciągle jesteśmy przyzwyczajeni do utrzymującego się długo R0 wokół 1,1, w kilkanaście tygodni R0 zacznie przekraczać wartość 1,7 i sytuacja epidemiczna stanie się dramatyczna. Wirusolodzy przekonują, że być może już teraz widoczne są pierwsze symptomy tego procesu, ponieważ szacuje się, że R0 w ostatnim czasie wzrósł do poziomu wokół 1,3. Przestrzegają, że po wakacyjnym rozluźnieniu kultury sanitarnej nastąpi duży wzrost liczby zachorowań na COVID-19 w skali kraju z lokalnymi, a nawet regionalnymi ogniskami epidemii. Dlatego w planowaniu wszelkich przedsięwzięć polityki społecznej powyższe 3 scenariusze należy na równi brać pod uwagę.

Zdaniem członków zespołu ds. COVID-19 w kwestii powrotu uczniów do szkół należy dostrzec, że na terenie całego kraju sytuacja nie będzie taka sama, jak przed wybuchem epidemii i tym samym nie powinno się zakładać, że funkcjonowanie szkół będzie takie jak przed 12 marca lub jedynie lekko zmodyfikowane.

"Jesteśmy świadomi, że szkody związane z tym, że dzieci miałyby nie pójść do szkoły są istotne. Nie chodzi tu tylko o straty gospodarcze, związane z koniecznością pozostawania rodziców z mniejszymi dziećmi w domu, ale także o straty zdrowotne (nadwaga, depresje, stany lękowe) i rozwojowe u dzieci. Dlatego do kwestii powrotu uczniów do szkół podchodzimy z wielką rozwagą. Jednak nawet w scenariuszu dobrym i optymistycznym (R0 poniżej 1,1 w ciągu najbliższych miesięcy), według którego epidemię uda się utrzymywać na względnie niskim poziomie intensywności, powszechnie powinien być wprowadzony obowiązek noszenia maseczek w szkołach dla personelu i przynajmniej starszych dzieci. W scenariuszu umiarkowanym do tego zalecenia powinno dojść zwiększenie dystansu między ławkami uczniów, wydzielenie grup uczniów, którzy mogą kontaktować się ze sobą, ale nie pomiędzy grupami, oddelegowanie nauczycieli do konkretnych klas (brak transmisji rozszerzonej przy zakażeniu nauczyciela), ograniczenie poruszania się uczniów w przestrzeni wspólnej, wietrzenie pomieszczeń w ciągu dnia i dezynfekcja ławek, klamek oraz przedmiotów wspólnych po zajęciach" - czytamy w stanowisku zespołu.

W dalszej części dokumentu napisano, że nadzór sanitarny powinien starannie śledzić sytuację zdrowotną w rodzinach uczniów, nauczycieli i obsługi technicznej, a wykrycie w szkole przypadku COVID-19 powinno skutkować wszczęciem opracowanej z góry procedury sanitarnej. Ponieważ szczegółowe testowanie wszystkich osób może nie być możliwe, wirusolodzy sugerują wykorzystanie metody testowania grupowego oraz testowania środowiskowego. Z kolei w warunkach złego scenariusza szkoły, które funkcjonują w regionach o stosunkowo wysokim nasileniu epidemii i które nie mogą sprostać surowemu reżimowi sanitarnemu, powinny przejść na system zajęć zdalnych.

"Władze oświatowe już teraz powinny opracowywać zalecenia, które powszechnie obowiązywałyby w szkołach w sytuacji każdego z tych trzech scenariuszy, a szkoły, rodzice, instytucje sanitarne i samorządy powinny się pilnie przygotowywać na ich ewentualność. Pozwoli to na dynamiczne podejmowanie decyzji przez dyrektorów szkół w oparciu o jasne wytyczne. Powinny mieć one charakter algorytmu postępowania w konkretnych przypadkach, co pozwoli zachować maksymalną funkcjonalność przy szybkiej reakcji na zdarzenia lokalne lub regionalne" - zaapelowali autorzy oświadczenia.

Polecamy również
Profesor Włodzimierz Wróbel nowym przewodniczącym KKPK

Profesor Włodzimierz Wróbel nowym przewodniczącym KKPK

Dr Renata Mężyk-Kopeć z WBBB UJ laureatką konkursu NCN Weave-UNISONO

Dr Renata Mężyk-Kopeć z WBBB UJ laureatką konkursu NCN Weave-UNISONO

Sukcesy studentów SKN Terapii Celowanej i Układów Supramolekularnych UJ CM

Sukcesy studentów SKN Terapii Celowanej i Układów Supramolekularnych UJ CM

Świetny debiut Darii Nawój w Akademickich Mistrzostwach Polski

Świetny debiut Darii Nawój w Akademickich Mistrzostwach Polski

Widok zawartości stron Widok zawartości stron