W dniach 26-27 sierpnia w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie odbyło się posiedzenie Prezydium oraz Zgromadzenia Plenarnego Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP), podczas którego grono rektorów uczelni z całego kraju zdalnie wybrało nowe władze . Wiceprzewodniczącym na kadencję 2020-2024 został rektor elekt Uniwersytetu Jagiellońskiego prof. Jacek Popiel.
Posiedzenie Zgromadzenia Plenarnego KRASP zamykało obecną kadencję 2016-2020 pod przewodnictwem prof. Jana Szmidta, rektora Politechniki Warszawskiej. Podczas dwudniowych obrad przedstawiciele władz uczelni dyskutowali m.in. o aktualnych problemach szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce, a także funkcjonowaniu uczelni w niepewnym czasie pandemii COVID-19 w kontekście współpracy międzynarodowej czy organizacji kształcenia w nowym roku akademickim.
W trakcie posiedzenia wybrano nowe władze KRASP. Przewodniczącym tej instytucji będzie prof. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Jego zastępcami zostali prof. Jacek Popiel, rektor elekt Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz prof. Michał Zasada, rektor elekt Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
KRASP utworzyły polskie szkoły wyższe posiadające uprawnienia do nadawania stopnia doktora w co najmniej jednej dyscyplinie 7 czerwca 1997 roku. Obecnie Konferencję tworzą rektorzy 108 szkół wyższych, w tym 11 uczelni niepublicznych. Ponadto 9 szkół ma status uczelni stowarzyszonych. Celem KRASP jest inspirowanie i koordynowanie współdziałania uczelni członkowskich, a także reprezentowanie wspólnych interesów uczelni akademickich. Konferencja podejmuje działania prowadzące do stworzenia efektywnego i zintegrowanego systemu edukacji narodowej oraz działa na rzecz rozwoju szkolnictwa wyższego, nauki i kultury. Stoi też na straży tradycyjnych wartości akademickich, a w tym zasad etyki zawodowej, odpowiedzialności i konstytucyjnej zasady autonomii szkół wyższych, gwarantującej im prawo do określania własnego stanowiska we wszystkich sprawach, którymi zainteresowana jest społeczność akademicka.