Naukowiec z UJ współautorem artykułu w "Nature Astronomy"

W najnowszym numerze "Nature Astronomy" opublikowany został artykuł opisujący badania prowadzone m.in. na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ. Grupa międzynarodowych badaczy, w skład której wchodzi dr hab. Szymon Pustelny z Instytutu Fizyki UJ, analizuje w nim możliwość wykorzystania sieci zsynchronizowanych sensorów kwantowych w ramach tzw. astronomii wielonośnikowej.

Skorelowanie ze sobą tradycyjnych kanałów pomiarowych wykorzystywanych w astronomii (radioteleskopia, detekcja neutrin, detekcja fal grawitacyjnych itd.) otworzy astronomię wielonośnikową na obszary pozostające dla niej dotąd niedostępne. W szczególności może to umożliwić poszukiwanie ultralekkich cząstek, które są kandydatem na jeden ze składników ciemnej materii. Strumienie takich cząstek mogłyby być generowane w dramatycznych zjawiskach astronomicznych, tj. wybuch supernowej, zderzenie czarnych dziur czy gwiazd neutronowych. Generowane w ten sposób cząstki docierałyby do Ziemi, powodując zaburzenia odczytów sensorów budujących sieć. Powiązanie tych zaburzeń z sygnałami rejestrowanymi w tradycyjnych kanałach pomiarowych pozwoliłoby na jednoznaczną identyfikację rejestrowanych sygnałów.

Artykuł Quantum sensor networks as exotic field telescopes for multi-messanger astronomy można przeczytać na stronie nature.com.