Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wiadomości

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Psychologowie z UJ zachęcają, by podarować uczniom tydzień ulgi

Psychologowie z UJ zachęcają, by podarować uczniom tydzień ulgi

Będziemy zachęcać szkoły do podarowania uczniom i tygodnia bez sprawdzianów, odpytywania i zadań domowych - mówią dr hab. Aleksandra Gruszka-Gosiewska, prof. UJ i dr hab. Magdalena Śmieja, prof. UJ z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, pomysłodawczynie kampanii "Tydzień ulgi". Chęć przyłączenia się do inicjatywy wyraziło już blisko 150 szkół z całej Polski.


W związku z pandemią sytuacja dzieci i młodzieży w wieku szkolnym jest fatalna. Ich stan psychiczny jest fatalny, liczba depresji, załamań i samookaleczeń przerażają. Jak wynika z raportu przygotowanego przez zespół PAN, młodzież cierpi m.in. z powodu destabilizacji życia rodzinnego, braku kontaktu z rówieśnikami, zwiększonego stresu i brak wsparcia ze strony najbliższych. Z kolei badania opublikowane przez zespół naukowców z Wydziału Psychologii UW pokazują, że znacząco wzrosły objawów depresyjne i lęku uogólnionego. To i tak powierzchowny obraz, gdyż statystyki nie wyłapują skali dramatu.

- Dlatego jako Instytut Psychologii UJ rozpoczynamy kampanię "Tydzień ulgi". Wypowiadamy się tutaj zarówno jako naukowcy, jak i rodzice. Widzimy w jak trudnej sytuacji znalazły się nasze dzieci, a także ich koleżanki i koledzy. Psychologia oferuje narzędzia, które pozwalają lepiej odnaleźć się w tej trudnej sytuacji. Jednak np. nauczenie się radzenia sobie ze stresem to proces długi. Tymczasem potrzebna jest natychmiastowa realna ulga. Tydzień może wydawać się krótkim okresem, ale jest wymierna. Dlatego proponujemy udział naszej w akcji i gorąco zachęcamy do udziału w niej szkoły w całej Polsce - wyjaśnia dr hab. Aleksandra Gruszka-Gosiewska, prof. UJ.

Jak przekonują pomysłodawczynie, w praktyce będzie to tydzień, w którym mniej będzie stresu, napięcia i konfliktów. To odrobinę więcej czasu na czasu na zadbanie o siebie i najbliższych, na przestrzeni na rozmowy inne niż o szkole i zobowiązaniach, chwila oddechu od wymagań i presji.

- Taki tydzień był bardzo potrzebny. Pomógłby także odbudować relacje z rówieśnikami, bo po całym dniu nauki online nikomu nie chce się już siedzieć przed komputerem. I myślę, że bardzo przydałby się dzieciom i młodzieży z mniejszych ośrodków i wsi, w których nie ma dobrych łącz internetowych, a pandemia jest dla nich jeszcze trudniejszym doświadczeniem - mówi Julia Malik, tegoroczna maturzystka, przedstawicielka Młodzieżowej Rady Krakowa.

Formularz dla szkół chętnych do przyłączenia się do inicjatywy można znaleźć na stronie Instytutu Psychologii UJ.

Przypomnijmy, że od 4 wczoraj wszystkie dzieci z klas I-III wróciły do szkół. Od 15 maja zajęcia hybrydowe będzie miała młodzież z klas IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych. 2 tygodnie później nastąpi powrót wszystkich uczniów do szkół już w pełnym systemie stacjonarnym.

Polecamy również
Na UJ obradowało prezydium ZG Akademickiego Związku Sportowego
Na UJ obradowało prezydium ZG Akademickiego Związku Sportowego
Badacze z MCB UJ zbadają mikrobiologiczny odcisk palca Krakowa
Badacze z MCB UJ zbadają mikrobiologiczny odcisk palca Krakowa
Rektorzy Coimbra Group dyskutują nad transformacjami w szkolnictwie wyższym
Rektorzy Coimbra Group dyskutują nad transformacjami w szkolnictwie wyższym
List rektora UJ do małopolskiej kurator oświaty
List rektora UJ do małopolskiej kurator oświaty

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Znajdziesz nas tutaj