Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wiadomości

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Kształcimy nauczycieli przedmiotów zawodowych

W październiku 2010 w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego 136 osób rozpoczęło studia podyplomowe, dzięki którym zdobędą kwalifikacje do tego, aby w przyszłości mogli pracować jako nauczyciele przedmiotów zawodowych.

Studia są bezpłatne i trwają trzy semestry. Współfinansuje je Unia Europejska w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dbając o poprawę jakości kształcenia zawodowego. Poza Uniwersytetem Jagiellońskim kilkanaście innych uczelni w Polsce prowadzi takie studia. Jest to odpowiedź szkół wyższych na zmiany na rynku pracy, ponieważ brakuje pedagogów, którzy uczyliby młodych ludzi w szkołach zawodowych. − Uczestnikami studiów są osoby, które posiadają wykształcenie wyższe (na poziomie licencjackim, inżynierskim lub magisterskim), uzyskane na kierunkach i specjalnościach dajacych merytoryczne przygotowanie do prowadzenia zajęć w zakresie nauki zawodu.  Na przykład absolwent budowy maszyn na Akademii Górniczo-Hutniczej będzie mógł uczyć w szkołach zawodowych mechaniki, a absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego rachunkowości − tłumaczy doktor Anna Gaweł z Instytutu Pedagogiki UJ, koordynator projektu.

Zjazdy odbywają się raz w miesiącu. Przed studentami 600 godzin zajęć. − Część z nich będzie prowadzona w formie zdalnego nauczania, co jest wielkim atutem tych studiów, bo dzięki temu w znaczący sposób udało nam się zredukować liczbę zjazdów − mówi doktor Anna Gaweł. Studenci muszą zrealizować przedmiotyz bloku pedagogiczno-psychologicznego, takie jak: psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, psychologia uczenia się, teoretyczne podstawy wychowania, wybrane zagadnienia pedagogiki społecznej, filozoficzne podstawy zawodu nauczyciela czy komunikacja interpersonalna. Kolejny blok to dydaktyka ogólna i przedmiotowa, w ramach której uwzględnione zostały zagadnienia dotyczące wykorzystania modułowych programów kształcenia. Przyszli nauczyciele spędzą 150 godzin w szkołach podczas praktyk pedagogicznych. Poza tym muszą zaliczyć przedmioty uzupełniające, jak na przykład emisja głosu czy bezpieczeństwo i pierwsza pomoc przedlekarska, a także przyswoić sobie najnowsze technologie i osiągnięcia w obszarze przedmiotów zawodowych. Bez wątpienia wartością dodaną programu studiów przygotowanego przez specjalistów z Instytutu Pedagogiki UJ będą szkolenia trenerskie przygotowujące do kreatywnego nauczania osób dorosłych. − Nie należy zapominać o tym, że nasi absolwenci - przyszli nauczyciele będą także kształcili ludzi dorosłych − dodaje doktor Anna Gaweł.

KMN

Data opublikowania: 05.11.2010
Osoba publikująca: Łukasz Stadnicki

Widok zawartości stron Widok zawartości stron