
W ubiegły poniedziałek w warszawskim kinie Luna odbyła się uroczystość wręczenia nagród miesięcznika "Kino". Nagrodę im. Bolesława Michałka za najlepszą książkę o tematyce filmowej odebrał dr Miłosz Stelmach z Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego (WZiKS UJ). Jury uhonorowało go za monografię "Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino", traktującą o rodzimym powojennym kinie autorskim.
Nagroda im. Bolesława Michałka przyznawana jest od 1997 roku przez miesięcznik "Kino" dla najlepszej w roku polskiej książki traktującej o filmie. Jej patron był krytykiem filmowym, kierownikiem literackim Zespołu Filmowego "X" Andrzeja Wajdy, scenarzystą w filmach "Śmierć prezydenta"w reż. Jerzego Kawalerowicza oraz "Sprawa Gorgonowej" Janusza Majewskiego. W latach 1990-1995 był ambasadorem RP we Włoszech. Fundatorem nagrody jest Polski Instytut Sztuki Filmowe.
Głównym tematem nagrodzonej książki dr. Miłosza Stelmacha jest kino późnego modernizmu, przypadające głównie na lata 70. i 80. XX wieku. Autor analizuje dzieła takich filmowców jak Tadeusz Konwicki i Wojciech Jerzy Has, jak też debiutujących w tym okresie Andrzeja Żuławskiego, Grzegorza Królikiewicza czy Piotra Szulkina. Ich filmy, często niedoceniane w momencie premiery, stanowią istotny wkład do światowej kinematografii, świadcząc o transnarodowej wyobraźni polskich późnomodernistycznych twórców. Celem monografii jest przyjrzenie się wycinkowi rodzimej kinematografii, jaki stanowi powojenne kino autorskie, właśnie jako części tego bogatego kontynentu, którego jednym z najistotniejszych wymiarów był filmowy modernizm. Tropi ona kształtowanie się modernistycznego dyskursu, instytucji i poetyki zarówno w międzynarodowym, jak i lokalnym kontekście, a także kolejne przejawy i konsekwencje estetyczne oraz filozoficzne funkcjonowania tego paradygmatu w polskim kinie.
Dr Miłosz Stelmach jest asystentem w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, redaktorem naczelnym czasopisma o tematyce filmowej "Ekrany". Rozprawę doktorską poświęcił zagadnieniu późnego modernizmu w polskim kinie lat 70. oraz 80., zaś w swojej pracy naukowej zajmuje się tematyką filmowego modernizmu oraz przemianami współczesnego kina artystycznego. Kierownik projektu Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu Etiuda, stypendysta The Ryochi Sasakawa Young Leaders Fellowship Fund oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Odbył liczne wizyty badawcze w Stanach Zjednoczonych (Columbia University w Nowym Jorku, Indiana University w Bloomington, University of Wisconsin w Madison) oraz Europie (Uniwersytet Loranda Eötvösa w Budapeszcie oraz Université Panthéon-Sorbonne w Paryżu).