Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wiadomości

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Prawie 3,7 mln złotych z NCBR na kształcenie przyszłych polonistów

Prawie 3,7 mln złotych z NCBR na kształcenie przyszłych polonistów

Projekt "Profesjonalny polonista. Praktyka i personalizacja" przygotowany przez prof. Annę Janus-Sitarz z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego otrzymał prawie 3,7 miliona złotych dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach "Programów Kształcenia Nauczycieli". Konkurs ma na celu podniesienie kompetencji studentów, którzy zamierzają w przyszłości zostać pedagogami.


Nagrodzony projekt wyrasta z doświadczenia w realizowaniu od wielu lat na wysokim poziomie studiów na specjalizacji nauczycielskiej na Wydziale Polonistyki UJ oraz prowadzonych badań naukowych i edukacyjnych. Ich wyniki wskazują na potrzebę ciągłego doskonalenia sposobu przygotowania studentów do wykonywania w przyszłości jednego z najtrudniejszych w kontekście wychowawczym i społecznym zawodu, jakim jest zawód nauczyciela polonisty.

Zdaniem pomysłodawców projektu studia nauczycielskie to nie tylko wszechstronne, zgodne z oczekiwaniami wpisanymi w podstawę programową, wykształcenie merytoryczne i dydaktyczne studenta, ale także zwrócenie uwagi na jego osobowość, kompetencje i pasje. Późniejszy nauczyciel i wychowawca musi najpierw podjąć refleksję nad samym sobą: swoimi motywacjami, mocnymi i słabszymi stronami, aby później nieustannie dbać o swój rozwój i własnym przykładem podobną postawę przekazywać swoim uczniom. Stąd w projekcie położono nacisk na spersonalizowaną pracę ze studentami, a równocześnie kształcenie ich umiejętności w diagnozowaniu indywidualnych potrzeb uczniów.

Rozwinięty program zajęć fakultatywnych oraz zajęć z udziałem ekspertów pozwoli na osiągnięcie wysokiego stopnia profesjonalizmu w oferowanych przez uczelnię studiach, na wykształcenie niezbędnych kompetencji społecznych i dydaktycznych oraz na indywidualną ścieżkę rozwoju przyszłego nauczyciela. Kluczowe w projekcie jest rozwijanie u przyszłych nauczycieli tych kompetencji, które będą musieli kształcić i swoich uczniów. Dlatego każdy student będzie brał udział przynajmniej w jednym zespołowym projekcie edukacyjnym, dokona ewaluacji i prezentacji jego rezultatów. Zostanie też wyposażony w innowacyjne narzędzia dydaktyczne wytworzone przez zespół projektowy. Uczestnicy będą też mieli możliwość obserwacji i prowadzenia zajęć w szkołach branżowych i polonijnych oraz poznają rozwiązania zagraniczne.

Projekt "Profesjonalny polonista. Praktyka i personalizacja" będzie realizowany na Wydziale Polonistyki UJ w latach 2019-2023.

Prof. Anna Janus-Sitarz jest literaturoznawcą i dydaktykiem literatury. Kieruje Centrum Badań Edukacyjnych i Kształcenia Ustawicznego na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi zajęcia i seminaria z zakresu dydaktyki literatury, edukacji teatralnej i Content and Language Integrated Learning. Uczyła języka polskiego cudzoziemców w Polsce i na Węgrzech, a także wykładała literaturę polską na Uniwersytecie im. Loranda Eötvösa w Budapeszcie.
Przewodnicząca Komisji Edukacji Szkolnej i Akademickiej KNoL PAN (2012-2015), członek Rady Konsultacyjnej Ośrodka Badań Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej, Rady Programowej Centrum Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej UJ Ars Docendi oraz redakcji czasopisma „Polonistyka. Innowacje". Autorka blisko 100 artykułów naukowych poświęconych dydaktyce literatury oraz 3 książek.

Polecamy również
Dr Renata Mężyk-Kopeć z WBBB UJ laureatką konkursu NCN Weave-UNISONO

Dr Renata Mężyk-Kopeć z WBBB UJ laureatką konkursu NCN Weave-UNISONO

Sukcesy studentów SKN Terapii Celowanej i Układów Supramolekularnych UJ CM

Sukcesy studentów SKN Terapii Celowanej i Układów Supramolekularnych UJ CM

Naukowcy sprawdzą, jak studenci łączą edukację ze sprawowaniem opieki nad osobami starszymi

Naukowcy sprawdzą, jak studenci łączą edukację ze sprawowaniem opieki nad osobami starszymi

Student UJ CM współautorem projektu nagrodzonego w konkursie "<span lang='en'>Direction: Space</span>"

Student UJ CM współautorem projektu nagrodzonego w konkursie "Direction: Space"

Widok zawartości stron Widok zawartości stron