Web Content Display Web Content Display

Wiadomości

Breadcrumb Breadcrumb

Web Content Display Web Content Display

NIMB nr 15 o nauce i fantastyce

„Czytelnik fantastyki lub pisarz fantasta są w gruncie rzeczy badaczami na wakacjach" – tak na łamach najnowszego, piętnastego numeru czasopisma NIMB (Nauka, Innowacje, Marketing, Biznes) relacje między nauką i fantastyką podsumowuje autorka jednego z tekstów. 

Nie oznacza to, że tacy „naukowcy-futuryści" idealnie przewidują przyszłość. Nie o to z resztą w naukowym wykorzystaniu fantastyki chodzi, ale bardziej o wspierający naukę eksperyment myślowy, który trafnie w innym z tekstów pokazuje Marcin Kowalczyk. Za jego pomocą można prognozować kształt świata poddanego swoistym przekształceniom – społecznym, biologicznym, technologicznym. A szerzej – twierdzi autor – w tej relacji chodzi o to, co wspólne dla obu dziedzin, o „odkrywanie tajemnic rzeczywistości". Kowalczyk mocno akcentuje fakt, że literatura SF mówiąc o przyszłości odnosi się i daje nam wiedze o nas teraźniejszych,  żyjących tu i teraz.

Temat tego numeru jest związany z konkursem „Futuronauta. Najlepsze teksty futurystyczno-naukowe", którego pokłosiem jest książka, zbiór kilkudziesięciu tekstów pokazujących naszą przyszłość. Szczegółowe informacje znaleźć można na stronie: www.futuronauta.cittru.uj.edu.pl

Do znacznie bliższej, i pozostającej poza tematem numeru, przyszłości odwołuje się Rafał Marszałek, opisując nowy model publikowania naukowego. Idea, którą przybliża zasadza się na założeniu „płacisz raz – publikujesz wielokrotnie". Czy się sprawdzi? Czy będzie to przełom w badawczej komunikacji?

W NIMBie nr 15 także wywiad z Sideyem Myoo (prof. Michał Ostrowicki) – naukowcem na tyle mocno zanurzonym w internecie, że przybrał sieciowe imię jako szyld swej akademickiej aktywności. Według niego jedno z  podstawowych pytań filozofii współczesności brzmi: „Kim jest Człowiek w czasach pochłaniających go technologii?"

Inne pytania padające w NIMBowych komentarzach dotyczą kształtu nowych centrów nauki. Czy nie powinniśmy już teraz dyskutować o tym jak mają wyglądać nowe ośrodki popularyzacji wiedzy? Jaka ma być ich specyfika, misja, założenia ekonomiczne? Czasu wcale nie jest dużo.

To wydanie jest kolejną edycją NIMBa w nowej, poszerzonej odsłonie. Poprzednie poświęcone były m.in. Nauce 2.0 oraz relacjom nauki i mediów. NIMB oraz szereg innych działań Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu (CITTRU), o których można poczytać na www.cittru.uj.edu.pl, są częścią kampanii pod hasłem „Odkryj Przestrzenie Nowej Nauki". Jej celem jest pokazywanie naukowcom, czym jest nowoczesna nauka i jak z jej potencjału można korzystać.

Aktualne wydanie czasopisma NIMB znajduje się TUTAJ

Published Date: 18.12.2012
Published by: Mariusz Kopiejka