Spotkanie odbyło się 13 grudnia na Wydziale Polonistyki UJ w auli przy ul. Grodzkiej 64. Zaprezentowane zostały podręczniki i publikacje naukowe, których autorami są pracownicy i współpracownicy Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie.
Każda z prezentowanych publikacji została zaprezentowana i omówiona przez przez autora. Spotkanie prowadził dyrektor centrum dr hab. Waldemar Martyniuk.
Promocja książek stanowiła także okazję do poznania działalności Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie UJ, w tym Szkoły Języka i Kultury Polskiej w Świecie UJ oraz Katedry Języka Polskiego jako Obcego.
Centrum to prężnie rozwijająca się jednostka dydaktyczno-naukowa, w której rocznie uczy się ok. 1500 obcokrajowców. Język i kulturę polską poznają na kursach semestralnych, rocznych i wakacyjnych. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszy się Szkoła Języka i Kultury Polskiej UJ, która w swojej ofercie ma bogaty wachlarz zajęć takich jak warsztaty, wykłady czy gry miejskie. Lekcje prowadzone są w klasie i w terenie, metodą zadaniowo-projektową, które to podejście promowane jest przez Radę Europy. Dla uczących się kursy w Szkole Letniej Języka i Kultury Polskiej UJ to również niezapomniane spotkania z ludźmi z całego świata oraz wybitnymi Polakami.
Centrum kształci również nauczycieli języka polskiego jako obcego i drugiego - na studiach uzupełniających i podyplomowych. Dużym zainteresowaniem cieszy się również kierunek: język polski w komunikacji publicznej.
Pracownicy centrum to eksperci z dziedziny nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, członkowie organizacji, których celem jest promocja języka polskiego i kultury polskiej.
Program badawczy Katedry Języka Polskiego jako Obcego UJ charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem zagadnień podejmowanych przez pracowników. Obok badań o charakterze glottodydaktycznym - obejmujących tematy uczenia się i nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego w Polsce i za granicą - przedmiotem zainteresowania Katedry są także tematy z zakresu wielojęzyczności polsko-obcej (indywidualnej i grupowej) oraz kontaktów językowych polsko-obcych. Najważniejsze zagadnienia badawcze podejmowane w ostatnim okresie działalności Katedry to:
- nauczanie różnych części systemu językowego polszczyzny (np. gramatyki, słownictwa, frazeologii);
- nauczanie sprawności językowych (np. mówienia, rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstów pisanych, pisania po polsku);
- nauczanie kultury polskiej w ujęciu interkulturowym;
- metody i podejścia stosowane w nauczaniu języków obcych (np. podejście komunikacyjne, podejście zadaniowe; metoda projektów);
- wspomagane komputerowo (ang. CALL) uczenie się i nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego
- uczenie się języka polskiego jako obcego i drugiego (np. motywacja, strategie czytania hipertekstu)
- dwujęzyczność polsko-obcej w różnych krajach świata (np. w Brazylii, Australii, Argentynie, Mołdawii, na Bliskim Wschodzie).