Jak w prosty sposób wyjaśnić skomplikowaną procedurę medyczną? Jak powiedzieć pacjentowi, że dalsza terapia nie przyniesie spodziewanych rezultatów? Jak poradzić sobie z jego negatywnymi emocjami, a czasem nawet agresją? - odpowiedzi na te pytania szukać będą studenci medycyny Uniwersytetu Jagiellońskiego - Collegium Medicum (UJ CM) na zajęciach z udziałem pacjentów symulowanych. Przyszli lekarze będą w ten sposób podnosić kwalifikacje w zakresie umiejętności komunikacyjnych.
- Zaangażowanie i szkolenie pacjentów symulowanych to duże wyzwanie organizacyjne, ale już w czasie pilotażu projektu jasno było widać, jak zwiększa to skuteczność zajęć i podnosi motywację studentów. W tej chwili to z pewnością największy i najbardziej zaawansowany tego typu projekt w Polsce - mówi dr Stanisław Górski, koordynator zadania w Zakładzie Dydaktyki Medycznej UJ CM.
Pacjenci symulowani to osoby, które potrafią realistycznie odtworzyć historię przebiegu choroby, naśladując zachowania prawdziwego pacjenta. I to z ich emocjami będą sobie musieli radzić studenci.
- Rozwiązanie to testowaliśmy już od jakiegoś czasu, a jego wprowadzenie poprzedziliśmy wszechstronnymi szkoleniami asystentów w zakresie nauczania komunikacji, symulacji medycznej oraz pracy z aktorami. Korzystaliśmy z najlepszych rozwiązań stosowanych zagranicą, m.in. na uniwersytetach w Cambridge i Maastricht, a także interesujących polskich inicjatyw, takich jak Areopag Etyczny - wyjaśnia dr Michał Nowakowski, kierownik Zakładu Dydaktyki Medycznej UJ CM.
Dowodem na to, jak bardzo takie zajęcia są potrzebne, jest fakt, że w corocznym raporcie OECD Health at a Glance 2016 Polska zajęła ostatnie miejsce w kategorii umiejętności komunikacyjnych lekarzy.
Pacjenci symulowani pomogą studentom maksymalnie zbliżyć się do sytuacji realnych, z jakimi będą się spotykać w swojej pracy zawodowej, kiedy na problemy kliniczne nałożą się trudności w rozmowach z pacjentami - konieczność przekazania złych informacji czy poruszanie tematów intymnych - podczas których mogą pojawić się złe emocje lub niezgoda na podjęcie proponowanego leczenia. Do najtrudniejszych zadań zostali zaangażowani aktorzy z doświadczeniem w treningu interpersonalnym liderów biznesu, gdzie metoda symulacji sytuacji trudnych od dawna jest uznawana za niezwykle efektywny sposób szkolenia.
Zgodnie z założonym planem w semestrze letnim 2017 roku zorganizowanych zostanie 700 godzin zajęć z udziałem symulowanych pacjentów. Inicjatywa jest możliwa dzięki projektowi "Dydaktyka, Innowacja, Rozwój. Podniesienie jakości kształcenia poprzez rozwój innowacyjnej edukacji" współfinansowanemu przez UE ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.