Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Wiadomości

Breadcrumb Breadcrumb

Web Content Display Web Content Display

Nowe studia na Uniwersytecie Jagiellońskim

Nowe studia na Uniwersytecie Jagiellońskim

Retoryka stosowana, to jedyna taka interdyscyplinarna specjalność w Polsce, która łączy nowoczesne kształcenie humanistyczne z zakresu wiedzy o kulturze, językoznawstwa, komunikacji interpersonalnej i publicznej z przedmiotami nauk społecznych – medioznawstwem, psychologią oraz elementami socjologii. Program został opracowany w taki sposób, by scalić wiedzę z kształceniem skutecznych umiejętności językowo-komunikacyjnych.

Kierunek: Język polski w komunikacji społecznej
Specjalność: Retoryka stosowana
Typ studiów: drugiego stopnia
Wydział Polonistyki UJ

– Od kilku dekad na świecie obserwujemy wzrost popularności dyscyplin humanistycznych związanych z komunikacją. Powstała w starożytności retoryka wraca, ale w zupełnie innej formie, bo dzisiaj retoryka to nie jest już tylko sztuka pięknego mówienia, a retor to już nie tylko osoba wygłaszająca krasomówcze oracje – mówi dr hab. Aneta Załazińska z Katedry Teorii Komunikacji Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Współczesna retoryka to doradztwo zawodowe, mediacje, wystąpienia motywacyjne, to dobry PR, efektywna reklama, atrakcyjne teksty dziennikarskie, niebanalne blogi. Współczesny retor to skuteczny polityk, rzecznik prasowy, negocjator, nietuzinkowy dziennikarz, copywriter, vloger – wyjaśnia.

– Specjalność retoryka stosowana łączy w sobie polonistykę z dziennikarstwem, językoznawstwo z psychologią, wiedzę o kulturze z elementami socjologii. Przecież, aby wiedzieć, jak najlepiej zaprezentować się przed klientem czy jak dobrze wypaść przed szeroką publicznością, to trzeba wiedzieć coś o psychologii, nieco o socjologii, mieć pojęcie o filozofii. Z tymi kursami studenci zapoznają się podczas nauki na Wydziale Polonistyki UJ. Z czym jeszcze? Poza zajęciami związanymi z szeroko rozumianym mówieniem, pisaniem i z poprawną polszczyzną będą na przykład warsztaty ze strategii prezentacji wizerunku, z savoir-vivru, dress code’u w biznesie… Atutem tych studiów jest nie tylko nowoczesny program, ale i wykładowcy, rzecz jasna, z polonistyki i innych wydziałów Uniwersytetu oraz specjaliści spoza uczelni – zaznacza.

Współczesna retoryka to doradztwo zawodowe, mediacje, wystąpienia motywacyjne, to dobry PR, efektywna reklama, atrakcyjne teksty dziennikarskie, niebanalne blogi. Współczesny retor to skuteczny polityk, rzecznik prasowy, negocjator, nietuzinkowy dziennikarz, copywriter, vloger.

DR HAB. ANETA ZAŁAZIŃSKA

– Warto dodać, że praktyki zawodowe, które chcemy zorganizować studentom będą odbywały się w firmach, które zajmują się szkoleniami w zakresie strategii komunikacyjnych i negocjacyjnych w biznesie, w działach reklamy, marketingu i public relations, w instytucjach zajmujących się współpracą międzynarodową czy w wydawnictwach – opowiada dr hab. Aneta Załazińska.

– Studia te zapowiadają się nad wyraz ciekawie. Umiejętności retoryczne pozwalają porywać tłumy i wygrywać spory, zażegnywać konflikty i przekonywać do swoich racji, a poza tym wszystkim przydają się również w życiu prywatnym. Okazuje się, że w dzisiejszym świecie młodzi ludzie bardzo potrzebują takich kwalifikacji. Podczas studiów z retoryki stosowanej, poza praktycznymi i cenionymi na rynku pracy kompetencjami, zdobędą również rzetelną wiedzę – podkreśla.

Recommended
Medal Polonia Minor na 660-lecie Uniwersytetu Jagiellońskiego

Medal Polonia Minor na 660-lecie Uniwersytetu Jagiellońskiego

Profesorowie UJ powołani do Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego

Profesorowie UJ powołani do Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego

Naukowcy UJ badają negatywny wpływ narciarstwa na tatrzańską przyrodę

Naukowcy UJ badają negatywny wpływ narciarstwa na tatrzańską przyrodę

Apel o wsparcie dla unijnego rozporządzenia o odbudowie przyrody

Apel o wsparcie dla unijnego rozporządzenia o odbudowie przyrody