Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Wiadomości

Breadcrumb Breadcrumb

Web Content Display Web Content Display

O gender w fizyce. Jak zwiększyć liczbę kobiet w naukach ścisłych?

O gender w fizyce. Jak zwiększyć liczbę kobiet w naukach ścisłych?

W Dzień Kobiet na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ zorganizowano konferencję naukową "Dni gender w fizyce". Było to 11. wydarzenie z cyklu spotkań realizowanych w ramach projektu GENERA (Gender Equality Network in the European Research Area) finansowanego z programu Horyzont 2020. Wcześniej podobne dni dotyczące równości płci w fizyce odbywały się w Austrii, Francji, Hiszpanii, Holandii Niemczech, Rumunii, Szwajcarii i we Włoszech.

Celem konferencji "Dni gender w fizyce" jest podnoszenie świadomości na temat równości płci w naukach ścisłych wśród społeczności badaczek i badaczy, kadry zarządzającej jednostkami badawczymi, a także instytucji zajmujących się finansowaniem badaniem. Spotkanie zorganizowane w Uniwersytecie Jagiellońskim służyło przede wszystkim prezentacji wyników badań z projektu GENERA oraz dyskusji z ekspertami i ekspertkami na temat możliwych rozwiązań wzmacniających równość płci.

Konferencję otworzył prof. Stanisław Kistryn, prorektor UJ ds. badań naukowych i funduszy strukturalnych, który podziękował za zorganizowanie tego ważnego wydarzenia oraz przeprowadzenie przez socjologiczny zespół projektu badań dotyczących ścieżek kariery zawodowej fizyczek i fizyków oraz ich postaw wobec nierówności płci w nauce. W przemówieniu zwrócił uwagę m.in. na występujące wciąż kontrowersje pojawiające się wokół tematyki równości płci.

- Uważam, że ta konferencja ma głęboki sens, a dowodem niech będą między innymi nieprzychylne komentarze w sieci towarzyszące jej organizacji. Nie jestem zwolennikiem ignorancji wyrażonej w tych wypowiedziach. Dopóki zatem konferencje na temat równości płci w nauce, a szczególnie w mojej dziedzinie - w fizyce - będą budziły tak silne emocje, będziemy je organizować. Będziemy to robić tak długo, aż ten temat nie stanie się równie nudny jak Higgs, ciało stałe albo fale grawitacyjne - powiedział prof. Stanisław Kistryn.

Założenia projektu GENERA przedstawił jego koordynator dr Thomas Berghoefer, reprezentujący Deutsches Elektronen-Synchrotron w Niemczech. Zwrócił uwagę, że projekt zrodził się na gruncie fizyki i został stworzony dla fizyki (from physics for physics). Jest odpowiedzią na nierówności płci w fizyce dostrzegane przez osoby prowadzące badania naukowe w tej dziedzinie, a jego zamierzeniem jest wspieranie instytucji badawczych w dokonywaniu zmian systemowych, głównie poprzez implementację planów równości płci.

Rezultaty badań przeprowadzonych w ramach projektu GENERA omówiły badaczki z Instytutu Socjologii UJ - dr Paulina Sekuła, dr Ewa Krzaklewska, dr Justyna Struzik i Ewelina Ciaputa. Wyniki ich prac prezentujemy poniżej. W drugiej części konferencji odbył się panel dotyczący dobrych praktyk z zakresu równości płci w edukacji i nauce, podczas którego dyskutowano m.in. o warunkach niezbędnych, aby zatrzymać kobiety w nauce i dziedzinach, w jakich należałoby wprowadzić rozwiązania na rzecz równości płci.

Download files
pptx
Czy fizyka ma płeć?
Photogallery
Recommended
Naukowcy UJ badają negatywny wpływ narciarstwa na tatrzańską przyrodę

Naukowcy UJ badają negatywny wpływ narciarstwa na tatrzańską przyrodę

Apel o wsparcie dla unijnego rozporządzenia o odbudowie przyrody

Apel o wsparcie dla unijnego rozporządzenia o odbudowie przyrody

Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Krakowie liderem medycyny robotycznej dla dzieci w Polsce

Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Krakowie liderem medycyny robotycznej dla dzieci w Polsce

UJ najlepszą polską uczelnią według rankingu CWUR

UJ najlepszą polską uczelnią według rankingu CWUR