Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Kalendarz

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

październik 2022

20221011
Poprzedni tydzień
Następny tydzień

Różnice kulturowe, nowoczesność i wizja Trzeciej Epoki Osiowej. Uwagi o ‘heerbutong’

Data: 11.10.2022
Czas rozpoczęcia: 15.00
Miejsce: Centrum Języka i Kultury Chińskiej UJ Instytut Konfucjusza w Krakowie, ul. Oleandry 2A, sala 1.01
Różnice kulturowe, nowoczesność i wizja Trzeciej Epoki Osiowej. Uwagi o ‘heerbutong’

Wykład w Instytucie Konfucjusza w Krakowie wygłosi w języku angielskim Prof. Helwig Schmidt-Glintzer, dyrektor China Centrum Tübingen na Uniwersytecie Eberharda Karola w Tybindze.

Refleksję na temat różnic kulturowych i nowoczesności prelegent rozpocznie od uwag dotyczących zasadności pojęcia ogólnie znanego jako epoka osiowa, które początkowo odnosiło się wyłącznie do środkowego okresu pierwszego tysiąclecia p.n.e. i postaci takich jak Budda, Konfucjusz i Sokrates. Koncepcja drugiej epoki osiowej, znanej w języku niemieckim jako „Sattelzeit“ stworzona została przez Reinherda Kosellecka. Tę „materialną“ epokę osiową charakteryzowały nowe rozwiązania techniczne, które w połączeniu z użyciem określonych rodzajów paliwa zaowocowały wyjątkowym i historycznie bezprecedensowym postępem w dziedzinie wzrostu liczby ludności, rozwoju gospodarczego, podniesienia poziomu i długości życia. Zmiany te doprowadziły także do powstania globalnych nierówności gospodarczych na niespotykaną wcześniej skalę. Ponadto, co dostrzeżono z czasem, dokonały się one kosztem daleko idącej degradacji środowiska naturalnego. Odnosząc się do myśli Maxa Webera i jego refleksji z Etyki gospodarczej religii światowych, prelegent omówi wizję trzeciej epoki osiowej oraz potrzebę kierowania się moralną i intelektualną wrażliwością kultywowaną w trakcie pierwszej epoki osiowej, w celu przetrwania negatywnych skutków wyjątkowego wzrostu produktywności będącego skutkiem drugiej epoki osiowej. W tym celu należy sięgnąć do dziedzictwa różnych kultur, m. in. europejskiej i chińskiej. W tym kontekście na pierwszy plan wysuwa się pojęcie elity, w tym konfucjańska koncepcja junzi, wraz z bogatym dorobkiem tradycyjnej chińskiej wiedzy i doświadczenia. Odwołując się do przykładu wybranych postaci, jak np. Su Dongpo i zwracając uwagę na złożoność moralnego dyskursu wśród tradycyjnej chińskiej elity, prelegent przedstawi argumenty na rzecz doniosłej roli, jaką chińska tradycja intelektualna może odegrać w narodzinach i rozwoju trzeciej epoki osiowej.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron