перейти до основного змісту

Відображення мережевого вмісту Відображення мережевого вмісту

Kalendarz

Навіґативний ланцюжок Навіґативний ланцюжок

Відображення мережевого вмісту Відображення мережевого вмісту

березня 2017

20170329
попередній тиждень
наступний тиждень

Doskonałość edukacji akademickiej - jak przeorientować uczelnie na jakość kształcenia?

Дата: 29.03.2017 - 30.03.2017
Contact: nkn@nauka.gov.pl
веб-сайт події: https://nkn.gov.pl
Doskonałość edukacji akademickiej - jak przeorientować uczelnie na jakość kształcenia?

Rejestracja na konferencję programową Narodowego Kongresu Nauki, która odbędzie się na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, rozpocznie się na około 3 tygodnie przed wydarzeniem. Informacja o tym wraz z linkiem do formularza rejestracyjnego znajdzie się na stronie www.nkn.gov.pl, a także na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Ilościowo Polska osiągnęła sukces obejmując kształceniem na poziomie wyższym niemal połowę kolejnych roczników młodzieży. "Drugą stroną medalu" jest jednak powszechnie dostrzegana inflacja dyplomów i obniżenie ich znaczenia dla pracodawców. Środki publiczne na kształcenie studentów do tej pory dzielone były w znacznej mierze w oparciu o kryteria ilościowe, co nie sprzyjało wzrostowi jakości kształcenia; pewne działania w tym kierunku już zostały podjęte. Zmiany wymaga system oceny jakości kształcenia tak, aby by uchwycić rzeczywiste efekty, a nie sprawność w tworzeniu dokumentacji.

Poprawić też należy porównywalność polskich dyplomów ukończenia uczelni na poszczególnych poziomach kształcenia z dyplomami innych krajów o rozwiniętej edukacji.

Należy odpowiedzieć na pytanie, czy ministerstwo powinno oddziaływać na ofertę edukacyjną przez politykę kontraktowania kierunków studiów, a jeśli tak, to jak powinno to robić. Rozważenia wymaga wprowadzenie zmian w organizacji toku kształcenia (3+2+4 czy 4 + [1] + 4). Absolwenci musza być lepiej przygotowani do startu zawodowego, ale poprawy wymaga też poziom ogólnego wykształcenia i kompetencji społecznych.

Na koniec pozostaje problem niezbyt wysokiego poziomu kandydatów na studia (efekty pracy szkół średnich). Być może trzeba powrócić do prowadzenia egzaminów wstępnych i innych działań selekcyjnych przy przyjęciu na studia lub dopuścić do ich wprowadzenia przez uczelnie na mocy przepisów wewnętrznych (oznacza to jednak zmniejszenie rangi matury).

Відображення мережевого вмісту Відображення мережевого вмісту