перейти до основного змісту

Навіґативний ланцюжок Навіґативний ланцюжок

Відображення мережевого вмісту Відображення мережевого вмісту

Chemicy z UJ opisali mechanizm spalania cząstek sadzy

W czasopiśmie „ACS Catalysis” został opublikowany został artykuł naukowy autorstwa członków Zespołu Katalizy i Fizykochemii Ciała Stałego UJ pt. "Mechanistic Insights into Oxygen Dynamics in Soot Combustion over Cryptomelane Catalysts in Tight and Loose Contact Modes via 18O2/16O2 Isotopic Variable Composition Measurements – A Hot Ring Model of the Catalyst Operation".

Artykuł dotyczy badań nad mechanizmem spalania cząstek sadzy będących w ścisłym (TC) i luźnym (LC) kontakcie z powierzchnią katalizatora kryptomelanowego o morfologii nanoprętów. W celu wyjaśnienia istoty działania katalizatora przeprowadzono mechanistyczne badania przy użyciu znakowanego izotopowo tlenu - wykorzystano mieszaniny izotopów 18O2/16O2 o różnym składzie i zaproponowano oryginalną metodę analizy danych izotopowych. Ich rezultatem było opracowanie funkcjonalnego "modelu gorącego pierścienia". Autorzy wykazali, że katalizator działa w trybie TC jako zapalnik sadzy, natomiast w trybie LC ciągle napędza proces spalania aż do osiągnięcia fazy końcowej. Uzyskane wyniki potwierdziły również szczególną rolę w procesie spalania różnych powierzchniowych form anionów tlenu zlokalizowanych na płaszczyznach (100) i (110) kryptomelanu.

Autorami pracy są członkowie Zespołu Katalizy i Fizykochemii Ciała Stałego (prof. Zbigniew Sojka, prof. Andrzej Kotarba, dr inż. Monika Fedyna i dr Joanna Gryboś), a współautorami dr inż. Piotr Legutko (Zakład Chemii Środowiska UJ), dr inż. Anna Wach, dr hab. Jakub Szlachetko (Instytut Fizyki Jądrowej PAN) oraz dr Bartosz Leszczyński (Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ). Artykuł powstał w ramach projektu MOST prowadzonego we współpracy z naukowcami z Instytutu Katalizy dla Energii i Środowiska z Shenyang Normal University w Chinach.

Publikacja wyróżniona została na okładce czasopisma "ACS Catalysis" w sierpniu br. i jest dostępna w formacie open access na stronie pubs.acs.org.

рекомендовано