перейти до основного змісту

Навіґативний ланцюжок Навіґативний ланцюжок

Відображення мережевого вмісту Відображення мережевого вмісту

Efekty optyczne w magnetycznych materiałach molekularnych

W prestiżowym czasopiśmie "Chemical Reviews" opublikowana została praca przeglądowa naukowców Wydziału Chemii UJ we współpracy badaczami z uniwersytetów Tokijskiego i w Tsukubie. Autorzy zawarli w niej najważniejsze osiągnięcia w generowaniu i badaniu różnorodnych efektów optycznych w magnetycznych materiałach molekularnych, czyli takich, które oparte są na kompleksach metali i rodnikach organicznych.

Naukowcy opisali, że zwłaszcza w ostatnich 2 dekadach różne zjawiska optyczne - takie jak termochromizm, fotoprzełączanie właściwości fizycznych, luminescencja, nieliniowe efekty optyczne oraz chiralo-optyczne, jak również czułość właściwości optycznych na czynniki zewnętrzne - można wprowadzić do magnetycznych materiałów molekularnych, konstruowanych w różnych celach już od lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Co więcej, pokazali, że połączenie efektów optycznych z magnetyzmem molekularnym prowadzi do unikalnej wielofunkcyjności oraz zaawansowanych efektów krzyżowych, wzbogacających potencjalne zastosowania powstających materiałów opto-magnetycznych w urządzeniach optycznych, magnetycznych i elektronicznych.

Jak informuje Wydział Chemii UJ, w opublikowanej właśnie pracy przedstawiony został zakres efektów optycznych generowanych w magnetycznych materiałach molekularnych ze szczególnym uwzględnieniem ostatnich postępów na takich polach jak wysokotemperaturowy fotomagnetyzm, termometria optyczna z wykorzystaniem magnesów molekularnych, adresowanie optyczne molekularnych kubitów, dichroizm magneto-chiralny, jak również opto-magneto-elektryczna wielofunkcyjność.

Znaczącą częścią prezentowanych osiągnięć są wyniki uzyskane przez naukowców z Zespołu Nieorganicznych Materiałów Molekularnych w grupach badawczych kierowanych przez prof. Roberta Podgajnego i dr. hab. Dawida Pinkowicza, prof. UJ, a także dr. hab. Szymona Chorążego, prof. UJ i członków jego Grupy Wielofunkcyjnych Materiałów Luminescencyjnych.

Badania opisane w pracy "Optical Phenomena in Molecule-Based Magnetic Materials" zostały sfinansowane w ramach grantów Starting Grant ERC oraz OPUS 21 Narodowego Centrum Nauki.

рекомендовано