Naukowcy z WBBiB UJ opublikowali artykuł w "Nucleic Acid Research"

Zespół doktora Wojciecha Strzałki z Zakładu Biotechnologii Roślin z Wydziału Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii UJ opublikował w prestiżowym czasopiśmie "Nucleic Acid Research" artukuł "Inhibition of DNA replication by an anti-PCNA aptamer/PCNA complex".

PCNA (ang. Proliferating Cell Nuclear Antigen) to białko zaangażowane m.in. w proces replikacji i naprawy DNA. Uważane jest ono za potencjalny cel terapii przeciwnowotworowej. Dotychczasowe badania wykazały, że zastosowanie niskocząsteczkowych inhibitorów blokujących oddziaływanie PCNA z wybranymi białkami umożliwia zahamowanie podziałów komórkowych.

Praca opublikowana przez zespół naukowca z Uniwersytetu Jagiellońskiego dotyczy aptameru DNA wiążącego ludzkie PCNA, który został zidentyfikowany przy pomocy techniki SELEX (Systematic Evolution of Ligands by EXponential enrichment). W trakcie badań wykazano, między inymi, iż aptamer anty-PCNA hamował aktywność polimeraz DNA typu δ oraz ε tylko w obecności białka PCNA. Mechanizm blokowania replikacji DNA zależny od PCNA i aptameru DNA został po raz pierwszy opisany w tym artykule.

Publikacja powstała w wyniku współpracy pracowników WBBiB z naukowcami z Kyushu University w Japonii. Autorami publikacji są dr Ewa Kowalska, Filip Bartnicki, Paweł Hermanowicz, Klaudia Muszyńska oraz dr Wojciech Strzałka z Zakładu Biotechnologii Roślin, dr Piotr Bonarek z Zakładu Biochemii Fizycznej oraz dr Ryo Fujisawa i prof. Toshiki Tsurimoto z Kyushu University w Japonii. Pracę można przeczytać tutaj.

Warto dodać, że jest to już czwarta publikacja zespołu dr. Strzałki, która powstała w oparciu o wyniki uzyskane w trakcie realizacji projektu LIDER. Owocem tego projektu są także zgłoszenia patentowe, w tym patent krajowy na wynalazek pt. „Aptamer DNA rozpoznający ludzkie białko PCNA oraz jego zastosowanie”.