Ponad 10 milionów złotych przeznaczy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) na dofinansowanie projektu "Odpowiedzialne wsparcie i zrównoważony rozwój", dzięki któremu zwiększy się dostępność na Uniwersytecie Jagiellońskim dla osób z niepełnosprawnościami. Środki przyznano w ramach konkursu Uczelnia dostępna.
Rozstrzygnięty właśnie konkurs NCBR jest jednym z działań w ramach rządowego programu Dostępność Plus, który stanowi pierwsze i kompleksowe ujęcie tematyki dostępności w Polsce. Ma na celu likwidowanie barier w dostępie do kształcenia na poziomie wyższym. Dzięki przekazanym środkom możliwe będzie wprowadzenie zmian organizacyjnych na uczelniach oraz podniesienie świadomości i kompetencji kadry, co przełoży się na zwiększenie dostępności oferty edukacyjnej dla osób z niepełnosprawnościami. Konkurs jest finansowany z Funduszy Europejskich - Programu Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Planowany budżet konkursu wynosił 200 mln zł jednak finalnie - dzięki wysokiej jakości zgłoszonych projektów oraz istotności działań w nich przewidzianych - został zwiększony o ponad 121 mln zł, tak aby wszystkie wnioski rekomendowane do dofinansowania otrzymały środki.
W konkursie mogły wziąć udział uczelnie publiczne i niepubliczne, niezależnie od liczby studentów. Zgłaszane projekty mogły dotyczyć zarówno działań prowadzących do zapewnienia przez uczelnie dostępności komunikacyjnej, administrowanych stron internetowych, narzędzi informatycznych, modyfikacji programów oraz procedur kształcenia, jak i działań z zakresu dostępności architektonicznej. Realizując te projekty, uczelnie będą współpracować z organizacjami pozarządowymi, podmiotami działającymi na rzecz likwidacji barier w dostępie do kształcenia na poziomie wyższym lub osobami z niepełnosprawnościami zajmującymi się aktywnie tematyką dostępności.
Projekt "Odpowiedzialne wsparcie i zrównoważony rozwój" przewiduje zwiększenie dostępności Uniwersytetu Jagiellońskiego do potrzeb osób z różnorodnymi niepełnosprawnościami w obszarach struktura organizacyjna, architektura, technologie wspierające, procedury wewnętrzne, wsparcie edukacyjne, podnoszenie świadomości. Działania projektowe - skierowane bezpośrednio do studentów, kadry uczelni oraz środowiska pozaakademickiego - zmierzają do wytyczania nowych rozwiązań w zakresie szeroko rozumianej dostępności, dlatego przewiduje się wyprawowanie szeregu rozwiązań autorskich i działań modelowych w tym obszarze. Ponadto UJ zaplanował dzielenie się swoim doświadczeniem z innymi ośrodkami akademickimi w Polsce poprzez realizację szkoleń dla pracowników innych uczelni.
W planach jest m.in. stworzenie portalu edukacyjnego dla osób z niepełnosprawnościami, powołanie rady ds. dostępności i zrównoważonego rozwoju, szkolenia w zakresie świadomości niepełnosprawności dla społeczności akademickiej. Powstaną także think tanki, które zajmą się zagadnieniami designu i projektowania uniwersalnego oraz współpracy z biznesem.