Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wiadomości

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

NIMB 14: dyskusja o "nowej nauce"

W kwietniu 2012 roku odbyło się organizowane przez CITTRU Forum Nowej Nauki. Intencją organizatorów tego wydarzenia było zestawienie zjawisk towarzyszących rozwojowi nauki i wywołanie dyskusji na temat kierunków zmian w świecie akademickim. O czym konkretnie dyskutowano? Jakie w trakcie debaty pojawiły się kwestie kluczowe i kontrowersje? Jakie są pokonferencyjne wnioski i propozycje? Forum Nowej Nauki podsumowuje NIMB nr 14.

W swojej relacji po Forum Nowej Nauki Edyta Giżycka (CITTRU) podkreśla, że część poświęconą marketingowi nauki – zdominowały dwa trendy, które można śmiało odnieść do marketingu komercyjnego: e-marketing i sampling. Tym ostatnim określeniem etykietuje autorka wszelkie naukowe projekty społecznościowe, które umożliwiają osobom spoza świata uniwersyteckiego "degustację produktu", jakim jest nauka. Takie działania (…) są w dalszej perspektywie szansą na pozyskanie nowych pokoleń badaczy – "producentów nauki" – konkluduje Giżycka.

Obok niepozbawionych krytycznych uwag relacji z Forum Nowej Nauki polecić trzeba komentarz Pawła Szczęsnego dotyczący coraz bardziej napiętej atmosfery zmian w środowisku naukowym. Warto zwrócić również uwagę na intrygujące zestawienie Nauki 2.0 ze zmianą sytuacji osób niepełnosprawnych nakreślone przez socjolog Bożenę Smorczewską-Mickiewicz.

Badania naukowe to doskonały materiał na telenowelę. Są w nich momenty zwątpienia, kryzysy, chwile triumfu, emocje i napięcie. To jedno z wielu interesujących spostrzeżeń, jakie pojawiło się w wywiadzie z fizykiem prof. Stanisławem Kistrynem. Nowo wybrany prorektor UJ zastanawia się między innymi, czy praca naukowców nie powinna przynajmniej w części być owiana mgiełką nieznanego, tajemnicy, może nawet magii.

Mgiełką nieznanego owiane były także inne zagadnienia, które zostały odsłonięte w bieżącym wydaniu NIMBa: naukowa Pythia, która diagnozuje choroby oraz grywalizacja zbliżająca do siebie świat nauki i biznesu.

To wydanie jest już piątą edycją NIMBa w nowej, poszerzonej i kolorowej odsłonie. Poprzednie poświęcone były PopNauce, Nauce 2.0, "uwalnianiu nauki" oraz relacjom nauki i mediów. NIMB oraz szereg innych działań CITTRU, o których można poczytać na www.cittru.uj.edu.pl, są częścią kampanii pod hasłem "Odkryj Przestrzenie Nowej Nauki". Jej celem jest pokazywanie naukowcom, czym jest nowoczesna nauka i jak z jej potencjału można korzystać.

Data opublikowania: 02.07.2012
Osoba publikująca: Łukasz Wspaniały

Widok zawartości stron Widok zawartości stron