Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Wiadomości

Breadcrumb Breadcrumb

Web Content Display Web Content Display

"Eksperyment łańcuchowy" dobiegł końca

"Eksperyment łańcuchowy" dobiegł końca

Prawie sto, złożonych z wymyślnych elementów, konstrukcji rywalizowało w trzeciej polskiej edycji konkursu "Eksperyment łańcuchowy", którego finał odbył się 30 maja na III Kampusie UJ przy budynku Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej.

Wyzwaniem stojącym przed uczestnikami konkursu, który narodził się w 2005 roku w Słowenii, było zaprojektowanie i zbudowanie urządzenia, które przy wykorzystaniu różnego rodzaju zjawisk i praw fizycznych przetransportuje metalową kulkę z jednego swojego końca na drugi. Główną ideą jest, aby pojedyncze urządzenie, które stanowi kolejne ogniwo łańcucha, wykorzystywało do przemieszczania kulki jak najwięcej, a przy tym jak najbardziej efektownych zjawisk fizycznych. Podczas finału kolejne części łańcucha uruchamiano w 20-minutowych odstępach. Następnie ogniwa połączono, a całość puszczono kilkakrotnie w ruch.

Grupy konstruktorów brały udział w konkursie w pięciu kategoriach wiekowych - od uczniów, po licealistów i studentów, a także w kategorii rodzinnej. Komisja konkursowa oceniała prace biorąc pod uwagę kolejno: liczbę wykorzystanych zjawisk fizycznych wraz z umiejętnością ich wyjaśnienia, niezawodność i stopień skomplikowania urządzenia oraz kreatywność i estetykę wykonania.

W kategorii szkół podstawowych nagrodę główną zdobyła instalacja "Winda" (Szkoła Podstawowa nr 135 w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 35 w Krakowie, opiekun Kinga Wierzbicka, uczestnicy: Helena Dróżdż, Aleksandra Dziadecka, Norbert Guzik, Wiktor Guzik, Martyna Pabian). Spośród projektów zgłoszonych przez gimnazjalistów najlepsza okazała się "Wariatka" (Gimnazjum im. Jana Dobrogosta Krasińskiego w Węgrowie, opiekun Piotr Bartnik, uczestnicy: Julia Napora, Jolanta Świętoń, Klaudia Styś, Konrad Grodkowski, Bartosz Archacki), a "Elektroroller" (I Liceum Ogólnokształcące im. K. Brodzińskiego, Tarnów, opiekun Wiesław Rejkowicz, uczestnicy: Klaudia Styrkowiec, Mateusz Jakubas, Witold Łukasik, Filip Świątek, Bartłomiej Tyka) okazał się najlepszym rozwiązaniem wykonanym przez uczniów szkół średnich. W kategorii rodzinnej zwyciężył projekt "Kulkomat" (opiekun Rafał Kuśmierczyk, uczestnicy: Rafał i Annna (rodzice) oraz dzieci -  Maria, Michał, Maciej, Martia Kuśmierczyk), zaś nagrodę publiczności zdobył "Poligon" (Zespół Szkolno-Przedszkolny w Libuszy, opiekun Ewa Hogendorf, uczestnicy: Joanna Karp, Krzysztof Karp, Przemysław Kuk).

Polską edycję konkursu, którego nadrzędnym celem jest zachęcenie uczniów do wykorzystania fantazji i twórczości w zdobywaniu wiedzy, współtworzy Koło Naukowe Biofizyki Molekularnej i Fizyki Medycznej oraz Instytut Fizyki Uniwersytetu Jagiellońskiego we współpracy z Wydziałem Edukacji Uniwersytetu w Lublanie.

Photogallery
Recommended
Nowa odsłona Portalu Czasopism Naukowych

Nowa odsłona Portalu Czasopism Naukowych

Stanowisko KRUP w sprawie działań wojennych w Strefie Gazy

Stanowisko KRUP w sprawie działań wojennych w Strefie Gazy

Nowy komunikat władz UJ w sprawie akademików przy ul. Kamionka

Nowy komunikat władz UJ w sprawie akademików przy ul. Kamionka

Astronom z UJ laureatem Nagrody im. Artura Rojszczaka

Astronom z UJ laureatem Nagrody im. Artura Rojszczaka