Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wiadomości

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Cenne manuskrypty ponownie na wystawie w Bibliotece Jagiellońskiej

Cenne manuskrypty ponownie na wystawie w Bibliotece Jagiellońskiej

Od lat tradycją jest, że w ramach Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena organizowana jest w Bibliotece Jagiellońskiej wystawa, na której prezentowane są wyjątkowe autografy muzyczne. 27. edycji wydarzenia muzycznego towarzyszy ekspozycja zatytułowana „Beethoven - między Wschodem a Zachodem”, której wernisaż odbył się 24 marca.

- Od pierwszych edycji Festiwalu muzyka łączona jest z kontekstem naukowo-wystawowym. Jest coś fascynującego w tym, że po festiwalowych koncertach możemy przyjść do Biblioteki jagiellońskiej i zobaczyć partytury utworów i różne inne świadectwa twórczości – mówił otwierając wystawę rektor UJ prof. Jacek Popiel. Podkreślał on fakt, że festiwal i wystawa nie mogłyby zaistnieć w przestrzeni kulturalnej bez ogromnego zaangażowania Elżbiety Pendereckiej i jej zmarłego trzy lata temu męża - Krzysztofa Pendereckiego. Rektor dziękował także konsulowi generalnemu Niemiec w Krakowie dr. Michaelowi Großowi za owocną współpracę, której efektem jest zdigitalizowanie i udostępnienie znacznej części zbiorów dawnej Pruskiej Biblioteki Państwowej w Berlinie, które obecnie są przechowywane w Bibliotece Jagiellońskiej.

- Muzyczną wędrówkę rozpoczynamy od wejścia w tajemniczy krąg pierwszych kompozytorskich idei spontanicznie zapisywanych na kartkach papieru. W przypadku Beethovena są to szkice kreślone gestem z wyobraźnią romantyczną. Możemy z nich odczytać osobowość kompozytora niepokornego, przekraczającego granice stylu klasycznego, kierującego się ku nowym brzegom sztuki dźwięku – napisała w liście do zebranych Elżbieta Penderecka, dyrektor generalny Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Co dzisiaj, w obliczu agresywnej wojny toczonej w Ukrainie i przeciw Ukrainie, oznaczają granice Wschodu i Zachodu, gdzie przebiegają? – pytała, nawiązując do hasła festiwalu i wystawy - „Beethoven - między Wschodem a Zachodem”, Elżbieta Penderecka. – Sytuują się bardziej w naszej świadomości i wrażliwości, niż na zmieniającej się mapie. Muzyka to najdoskonalsza ze wszystkich sztuk, jak twierdzono w epoce romantyzmu, niesie kojącą nadzieję dla człowieka, tu i teraz. Ma bowiem siłę moralną i wywiera wpływ na ludzkie życie. Dowiódł tego Beethoven, kształtując u odbiorcy poczucie wspólnoty i etosu – stwierdziła dyrektor festiwalu.

W ramach tegorocznej wystawy rękopisów muzycznych zaprezentowane zostały autografy muzyczne i fragmenty korespondencji Ludwiga van Beethovena. Znalazły się wśród nich między innymi czystopisy sztandarowych dzieł symfonicznych kompozytora: VII Symfonia oraz trzecia część VIII Symfonii. Licznie reprezentowana jest twórczość kameralna, zwłaszcza pochodzące z ostatnich lat życia kompozytora kwartety smyczkowe, uważane za szczególnie indywidualny i wizjonerski rozdział twórczości Mistrza z Bonn.

Szczególnie frapujące są zachowane do dzisiejszego dnia szkicowniki Beethovena, umożliwiające badaczom, a w pewnym zakresie również miłośnikom twórczości kompozytora, unikalny wgląd w warsztat i proces twórczy artysty, w intymną relację między nim a jego dziełem. Wprawne i obeznane z dziełem wielkiego Niemca oko może wyczytać z nich między innymi informacje na temat szczegółów chronologii kolejnych etapów pracy kompozytorskiej, zarzuconych bądź przerobionych później dzieł i myśli muzycznych, oraz ich późniejszych przeobrażeń. Najbardziej znanym jest tzw. szkicownik do „Eroiki”, zawierający robocze zapiski z pracy nad szeregiem dzieł z lat 1803–1804, w tym również bardzo wczesne zapisy tematów z ukończonych w 1808 roku Symfonii V i VI. Obok rękopisów muzycznych zaprezentowano listy Beethovena do jego bratanka, Karla van Beethovena.

Z krótkim recitalem poprzedzającym otwarcie wystawy wystąpił Łukasz Krupiński, zwycięzca 7. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w San Marino, półfinalista XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w 2015. W trakcie występu wykonał Sonatinę M.40 Maurice’a Ravela i Balladę f-moll op.52 Fryderyka Chopina.

Zobacz galerię zdjęć
Polecamy również
Koncert Chórów Akademickich Uniwersytetu Jagiellońskiego

Koncert Chórów Akademickich Uniwersytetu Jagiellońskiego

Koncert w kolegiacie akademickiej św. Anny

Koncert w kolegiacie akademickiej św. Anny

W Bibliotece Jagiellońskiej otwarto wystawę "Beethoven i filozofowie"

W Bibliotece Jagiellońskiej otwarto wystawę "Beethoven i filozofowie"

Uniwersytecki Koncert Noworoczny

Uniwersytecki Koncert Noworoczny

Widok zawartości stron Widok zawartości stron