11-13 grudnia 2015 r. w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha" w Krakowie odbyła się międzynarodowa konferencja buddologiczna zorganizowana przez trzy koła naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Konferencja pt. „Mnich ubiera się u Prady? Doktrynalne i moralne kontrowersje w buddyzmie i wokół buddyzmu." zorganizowana została przez trzy studenckie koła naukowe: Koło Naukowe Porównawczych Studiów Cywilizacji, Koło Naukowe "OKoło" oraz Dalekowschodnie Koło Naukowe z dwóch jednostek Uniwersytetu Jagiellońskiego: Katedry Porównawczych Studiów Cywilizacji oraz Instytutu Bliskiego i Dalekiego Wschodu.
Spotkanie oficjalnie otwarła kierownik Katedry Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ prof. Marta Kudelska. Zwróciła ona uwagę, że inicjatorami konferencji byli studenci buddologii, a celem wydarzenia jest wymiana refleksji na temat różnych twarzy buddyzmu, „rozumianego jako filozofia, religia, doktryna, która od ponad dwóch tysięcy lat funkcjonuje w różnych zmieniających się formach w krajach azjatyckich, a w ostatnich stu latach jest coraz bardziej aktywna w Europie i w Ameryce". Jak wyjaśniła przedstawicielka organizatorów, Jagoda Khatri, logotyp konferencji zawiera stopę, która we wczesnym buddyzmie symbolizowała samego Buddę, z symbolem Wi-Fi pośrodku, który nawiązuje do współczesności oraz z paznokciami pomalowanymi w kolory flagi panbuddyjskiej, niedokładnie wpisaną w kwadrat, co symbolizuje wyjście poza schematy.
Inaugurujący konferencję wykład pt. Polityczny buddyzm – buddyzm w polityce. Perspektywa Dyplomatyczna wygłosił prof. Piotr Kłodkowski z Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. J. Tischnera, orientalista, były ambasador Rzeczypospolitej Polskiej w Indiach. Jak na wstępie zaznaczył, „buddyzm niekoniecznie rekomenduje angażowanie się w bieżącą politykę, ale istnieją w nim zalecenia dotyczące dobrego i sprawiedliwego zarządzania", ponadto, podobnie jak inne doktryny religijne i filozoficzne, podlega on bardzo różnym interpretacjom. W tym kontekście, prelegent omówił samopoświęcenie jako jeden ze sposobów reakcji buddystów na niesprawiedliwość otaczającego świata. Ta zakorzeniona w religijnych tekstach buddyjskich idea znajduje najbardziej radykalny wyraz w aktach samospalenia, które w XX w. były szczególnie licznie praktykowane w Wietnamie, a w ostatnim czasie w Tybecie. Osobnym zagadnieniem jest wykorzystanie tradycji buddyjskiej w klasycznej walce politycznej jako narzędzia budowania i obrony własnej, odrębnej tożsamości. Jako główne przykłady podane zostały skierowana przeciwko mniejszości muzułmańskiej działalność kontrowersyjnego birmańskiego mnicha Ashina Wirathu, a także rozwój skrajnego politycznego buddyzmu na Sri Lance. U podłoża tych zjawisk, potępianych przez wielu buddystów, często leży ścisły związek tożsamości etnicznej z tożsamością religijną, który, jak podkreślił prof. Kłodkowski, powszechnie występuje w wielu religiach w różnych częściach świata.
Ostatnia część wykładu poświęcona była roli buddyzmu w relacjach międzynarodowych, szczególnie pomiędzy Indiami i Chinami, w tym we współzawodnictwie między tymi mocarstwami we Wschodniej Azji. W tym kontekście buddyzm wykorzystywany jest zwłaszcza przez New Delhi w charakterze soft power, co umożliwia częściowe równoważenie wpływów silniejszego ekonomicznie Pekinu.
Referaty wygłoszone w czasie kolejnych dni konferencji naświetliły uczestnikom szerokie spektrum problematyki związanej zarówno z samym buddyzmem, jak i z buddologią. Referaty o tematyce historycznej, dotyczące buddyzmu w różnych krajach i epokach, przeplatały się z zagadnieniami przekrojowymi i współczesnymi, dotyczącymi m.in. różnych aspektów relacji buddyzmu z innymi wyznaniami, roli buddyzmu w kulturze Wschodu i Zachodu, roli kobiet w buddyzmie, czy też wyzwań cywilizacyjnych, z którymi mierzy się dzisiaj tradycja buddyjska, w tym problemu sekularyzacji i komercjalizacji, co dało uczestnikom szansę znalezienia odpowiedzi na pytanie, czy mnich faktycznie „ubiera się u Prady".