Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wiadomości

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nanoświat w Collegium Maius UJ

Nanoświat w Collegium Maius UJ

W Muzeum UJ odbył się wernisaż wystawy „Witamy w nanoświecie" prezentującej prace uczniów uczestniczących w projekcie edukacyjnym "Irresistible". 18 maja wystawę otworzył prorektor UJ ds. badań naukowych i funduszy strukturalnych prof. Stanisław Kistryn i dyrektor muzeum prof. Krzysztof Stopka.

Jak powiedziała dr Iwona Maciejowska z Zakładu Dydaktyki Chemii UJ, będącego polskim koordynatorem projektu, w którym udział wzięła młodzież z 11 krajów, wystawa stanowi podsumowanie 3 letniej pracy. Celem projektu "Irresistible", który jest jednym z wydarzeń 7 Projektu Ramowego ("Science for Society") było połączenie nauki, badaczy i świata edukacji. W projekcie uczestniczyły 33 szkoły z południowej Polski - gimnazja, licea i technika. Dr Maciejowska podziękowała uczniom i ich nauczycielom za wysiłek, który z jednej strony polegał na poznaniu nowoczesnych aspektów nauki  (tematyką była nanotechnologia i nanomateriały) oraz zaznajomieniu się z nową ideą – odpowiedzialnych badań i innowacji.

Wystawa „Witamy w nanoświecie" przybliża to, czym jest współczesna nauka i jej rozwój poprzez przykłady zaczerpnięte ze świata nanotechnologii. Można na niej zobaczyć interaktywne projekty wykonane przez uczniów. Prezentowane są zarówno eksponaty, które bezpośrednio odnoszą się do nanomateriałów, mówią o ich zastosowaniu w życiu codziennym i gospodarce, jak i znacznie bardziej dyskusyjne obiekty odnoszące się do odpowiedzialnych badan i innowacji.

Co to znaczy odpowiedzialne badania? Myślenie o nich rozpoczyna się już na poziomie budowania zespołu badawczego i ustalenia jakie cechy należy posiadać, aby zostać naukowcem. Innym elementem odpowiedzialnych badań jest wybór tematu badań, zadecydowania czy mają być to badania podstawowe czy te, które mogą przynieść bezpośrednią korzyść społeczeństwu. Osobno muszą być rozważone problemy etyczne - jakie skutki będzie miał proces prowadzenia badań i wprowadzania ich wyników w życie - mówiła dr Iwona Maciejowska.

To nie są łatwe tematy - zaznaczył prof. Stanisław Kistryn. To co jest ważne w całym tym projekcie, to aspekt budzenia i kształtowania postaw etycznych w stosunku do badań. Ważne jest też wyjaśnianie czym rzeczywiście są badania naukowe, co to jest nauka, jak powinna wyglądać i czym naprawdę się zajmuje oraz na czym polega metoda naukowa. Kluczowym elementem kształtowania młodego człowieka jest bowiem nauczenie go, żeby sam chciał i potrafił myśleć, żeby sam chciał się rozwijać. Młodzież należy  nauczyć jak w życiu kierować się rozsądkiem i analizą rzeczywistości, aby obrazu świata nie budować na uprzedzeniach i niepopartych niczym przekonaniach - kontynuował prorektor.

Kurator wystawy dr Maciej Kluza wskazał na dwa jej aspekty, które dotąd nie były realizowane w Muzeum UJ. Złożona jest z eksponatów, które zostały zaprojektowane, przygotowane i w dużej mierze wykonane przez uczniów - jest to ważny obecnie w muzealnictwie trend partycypacji widzów nie tylko w  samej wystawie, ale także w jej przygotowaniu. Ponadto, co jest rzadkością, wystawa jest interaktywna również w takim znaczeniu, że oddziaływanie istnieje nie tylko między widzem i obiektem, ale także pomiędzy widzami.

Wystawa w Collegium Maius UJ (ul. Jagiellońska 15) będzie czynna do 31 lipca. Godziny otwarcia wystawy: wtorek, czwartek 10.00-18.00, poniedziałek, piątek, sobota, niedziela 10.00-16.00.

Polecamy również
W Bibliotece Jagiellońskiej znowu można podziwiać cenne manuskrypty muzyczne
W Bibliotece Jagiellońskiej znowu można podziwiać cenne manuskrypty muzyczne
Wernisaż wystawy "Beethoven i Penderecki. Sfera sacrum"
Wernisaż wystawy "Beethoven i Penderecki. Sfera sacrum"
Po raz czwarty przyznano nagrody w konkursie Camera Jagellonica
Po raz czwarty przyznano nagrody w konkursie Camera Jagellonica
Świat kompozytorskich szkiców i autografów w Bibliotece Jagiellońskiej
Świat kompozytorskich szkiców i autografów w Bibliotece Jagiellońskiej

Widok zawartości stron Widok zawartości stron