10 lipca w auli Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego odbyła się uroczysta inauguracja organizowanej w Krakowie szkoły letniej, która jest pierwszym, pilotażowym działaniem edukacyjnym nowo powstałej Wspólnoty Wiedzy i Innowacji (KIC): EIT Culture&Creativity.
EIT Culture&Creativity to 9. wspólnota KIC, która na celu ma wzmocnienie ekosystemu innowacji sektorów kultury i kreatywnych, zaś Una Europa, a tym samym Uniwersytet Jagielloński, ma przyjemność być jedną z 50 organizacji tworzących nowy KIC.
Uroczystą inaugurację rozpoczął prof. Stanisław Kistryn, pełnomocnik rektora UJ ds. współpracy w ramach Una Europa oraz dr Marta Materska-Samek, pełniąca funkcję tymczasowej dyrektor ds. edukacji EIT Culture&Creativity, która jest odpowiedzialna za organizację szkoły letniej. Podczas otwarcia obecni byli również przedstawiciele Działu Współpracy Międzynarodowej i CTT CITTRU.
Po zakończeniu części oficjalnej rozpoczęto warsztaty poprzez działania w praktyce - obsługę aplikacji VR Smok i jej funkcje w czasie spaceru po rynku krakowskim i zamku na Wawelu. Pozwala ona zwiedzać centrum miasta w interaktywny sposób i daje możliwość osadzenia wirtualnego Smoka Wawelskiego w pięciu miejscach Starego Miasta, a także jest przykładem wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w celu promocji Krakowa.
Łącznie na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ gościć będzie 28 studentów i doktorantów z całej Europy, w tym m.in. z Portugalii, Estonii czy Cypru. Do Krakowa przybyli także studenci z Ukrainy dzięki wsparciu NAWA w ramach programu Una4UA.
Tematem przewodnim Szkoły Letniej EIT Culture&Creativity 2023 jest dziedzictwo kulturowe i technologie immersyjne. Podczas szkoły letniej planowane są liczne warsztaty, których celem będzie zgłębienie potencjału technologii rozszerzonej rzeczywistości (XR) w zachowaniu, edukacji i promocji dziedzictwa kulturowego. Poprzez eksplorację połączenia XR z dziedzictwem kulturowym, można lepiej zrozumieć, jak te technologie mogą pomóc w digitalizacji, odtworzeniu i dostępności skarbów kultury dla szerszej publiczności.
Wydarzenie to umożliwia wymianę wiedzy, innowacyjnych pomysłów i współpracę między ekspertami, naukowcami, twórcami treści XR i przedstawicielami sektora dziedzictwa kulturowego, co przyczynia się do rozwoju nowych narzędzi, strategii i praktyk dla rozwoju dziedzictwa kulturowego i technologii XR.