28 listopada w Centrum Dydaktyczno-Kongresowym Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum odbyły się pokazy symulacji medycznych z wykorzystaniem nowoczesnych fantomów stanowiących wierny model organizmu pacjenta. Prezentacja miała charakter zajęć pokazowych ze studentami UJ CM.
Dzięki nauczaniu na symulatorach, w specjalnych salach odtwarzających sytuacje medyczne lub zabiegowe, przyszli lekarze, pielęgniarki i położne mają możliwość opanowania podstawowych umiejętności i procedur medycznych w interdyscyplinarnych zespołach, zdobywając umiejętności praktyczne w warunkach zbliżonych do tych, jakie zastaną w swoich przyszłych miejscach pracy.
Jak podkreślił dr Michał Nowakowski z Zakładu Dydaktyki Medycznej UJ CM, zajęcia praktyczne z wykorzystaniem symulatorów w istotny sposób przyczyniają się do podniesienia jakości kształcenia studentów i tym samym bezpieczeństwa ich przyszłych pacjentów.
Oprócz zajęć z fantomami, pokaz obejmował również zajęcia z udziałem specjalnie przeszkolonego żywego człowieka, który symulował objawy określonej jednostki chorobowej.
Pokazy odbyły się w ramach odbywającego się na Wydziale Lekarskim UJ CM II spotkania informacyjnego Programu Operacyjnego „Wiedza Edukacja Rozwój”, w którym wzięli udział przedstawiciele 12 polskich uczelni medycznych oraz Ministerstwa Zdrowia. Collegium Medicum, jako jeden z beneficjentów programu, realizuje projekt pt. „Dydaktyka, Innowacja, Rozwój. Podniesienie jakości kształcenia poprzez rozwój innowacyjnej edukacji”, pod kierownictwem dr. Michała Nowakowskiego, który obejmuje m.in. rozwój innowacyjnych metod kształcenia z wykorzystaniem symulacji medycznej.
Fot. Jerzy Sawicz