Rozpoczęcie studiów wiąże się często ze zmianą sposobu życia i jest wielkim krokiem w samodzielność. Aby studiować z korzyścią dla siebie warto zyskać te kompetencje, które są przydatne w studiowaniu i wartościowe dla przyszłych pracodawców.
Wychodząc na przeciw potrzebom studentów pierwszego roku w nowym miejscu i środowisku Dział Międzynarodowej Wymiany Studenckiej UJ przy współudziale Samorządu Studentów UJ zorganizuje wzbogacający cykl warsztatów, o tym co i jak warto zrobić, aby studia jako droga przez wiele trudów stała się wartościową podróżą do gwiazd!
Cykl warsztatów WyStartUJ oferuje 5 spotkań tematycznych po 3 godziny dydaktyczne (2 godziny 15 minut), prowadzonych przez psychologów zarządzania dr Annę Dyląg i dr hab. Jerzego Rosińskiego. Podczas każdego ze spotkań, studenci będą pracować w formie aktywnych ćwiczeń w małych grupach nad tymi umiejętnościami, które przydadzą się już w pierwszych miesiącach studiowania, np. efektywnym zarządzaniem czasem i stresem. Jeśli umiejętności z warsztatów przerodzą się z czasem w korzystne nawyki zachowania, studenci będą dysponować kwalifikacje, które znacznie ułatwią im studiowanie oraz których oczekuje pracodawca szukający wartościowych pracowników.
Prowadzący
Psychologowie zarządzania – dr Anna Dyląg i dr hab. Jerzy Rosiński.
Zapisy
Rejestracja poprzez system USOSweb. Liczba miejsc ograniczona! Decyduje kolejność zgłoszeń. W celu rejestracji zaloguj się do swojego konta w systemie USOSweb następnie przejdź do zakładki Dla Studentów -> Rejestracja.
Terminy
Zajęcia zostały przewidziane w godzinach 15:30–17:45 od poniedziałku do piątku (10 października 2016–14 października 2016). Miejsce przeprowadzenia zajęć można znaleźć w systemie USOS.
Miejsce
Kampus UJ
Opis warsztatów
Warsztat I
Bazowe umiejętności komunikacyjne użyteczne podczas studiowania
Studiowanie to zmiana nie tylko sposobu życia i nauki, ale także oczekiwań wobec osoby zdobywającej wiedzę. Więcej ze studiów mogą skorzystać te osoby, które zmienią swój sposób komunikacji (w stosunku do wcześniejszych etapów edukacji).
Warsztat I skupia się wokół następujących zagadnień:
- jak rozpoczynam kontakt w nowym miejscu, czyli jaki jest mój osobisty wizerunek i czy wiąże się on z tym co dla mnie ważne?
- w jaki sposób zadaję pytania, czego się dowiaduję, czy otrzymuję informacje których poszukuję?
- czy potrafię dawać i odbierać informację zwrotną na swój temat?
Warsztat II
Współpraca z innymi osobami
Czas, gdy oczekiwano samotnie dążących do celu ludzi sukcesu już dawno minął. Obecnie więcej zyskują te osoby, które potrafią współpracować z innymi, tworzyć ufające sobie grupy ludzi o różnorodnych zdolnościach.
Warsztat II skupia się wokół następujących zagadnień:
- jak nawiązywać współpracę i budować trwałe relacje w zespole?
- jak radzić sobie z pierwszymi, naturalnie pojawiającymi się konfliktami?
- „szok kulturowy” i współpraca w sytuacji różnic kulturowych (szkoła średnia – uniwersytet)?
Warsztat III
Stres i jak go zagospodarować
Studia to także „studenckie życie”, jednak gdy nadchodzi kolokwium czy egzamin, pojawia się stres. Jak go wykorzystać dla osiągnięcia lepszych rezultatów w studiowaniu. Ze stresem nie należy walczyć – należy za to maksymalnie wykorzystać go do osiągnięcia własnych celów.
Warsztat III skupia się wokół następujących zagadnień:
- czym jest stres i jak działa?
- jak osiągnąć optymalny poziom mobilizacji?
- co zrobić, gdy stres przedłuża się?
Warsztat IV
Zarządzanie sobą w czasie, czyli spokój przed sesją
Studia to zmiana w sposobie organizowania własnej pracy. Pozornie to cztery miesiące spokoju w wakacje, nie ma konieczności zapisywania notatek, nie ma kartkówek z zaskoczenia, nikt nie zadzwoni do rodziców z powodu nieobecności na zajęciach. Jednak sporym wyzwaniem jest samodzielne zarządzanie czasem w semestrze, tak aby ze spokojem podejść do kolokwiów i egzaminów.
Warsztat IV skupia się wokół następujących zagadnień:
- jak możliwie efektywnie wykorzystać czas pojedynczych zajęć (wykład, ćwiczenia)?
- jak pogodzić radosne studenckie życie czy zdobywanie doświadczeń zawodowych z pracą uniwersytecką na przestrzeni semestru?
- jak zarządzać czasem w perspektywie pojedynczego dnia, tygodnia, semestru?
Warsztat V
Cała naprzód, czyli jak wyznaczać i osiągać cele
Studia to przygoda trwająca kilka lat. Warto poznać swoje oczekiwania w stosunku do studiów, osobiste cele oraz metody ich osiągania mimo trudności pojawiających się w ich trakcie.
Warsztat V skupia się wokół następujących zagadnień:
- jak wyznaczać cele i obmyślać sposoby podejmowania kluczowych decyzji?
- jak reagować na trudności?
- jak nie dać się znużeniu?