Doktor Agata Dworzak z Instytutu Historii Sztuki UJ została laureatką LXIII Konkursu im. ks. prof. dr Szczęsnego Dettloffa za prace naukowe młodych historyków sztuki, w kategorii prac niepublikowanych za rozprawę doktorską „Działalność Polejowskich - lwowskiej rodziny artystycznej w drugiej połowie XVIII wieku”.
Stowarzyszenie Historyków Sztuki organizuje ogólnopolski doroczny Konkurs im. ks. prof. dr Szczęsnego Dettloffa na najlepsze prace z dziedziny historii sztuki, których autorami są członkowie Stowarzyszenia, którzy nie przekroczyli 35 lat. Nagrodę przyznaje się w dwóch kategoriach – prac publikowanych i niepublikowanych. Jest to najstarsza i najbardziej prestiżowa nagroda przyznawana w środowisku polskiej historii sztuki. W tym roku została przyznana po raz 53. Ogłoszenie laureatów i wręczenie nagród odbywa się zwyczajowo na dorocznej ogólnopolskiej sesji naukowej Stowarzyszenia, w tym roku odbywającej się w Szczecinie.
Praca doktorska pt "Działalność Polejowskich, lwowskiej rodziny artystycznej w drugiej połowie XVIII wieku", została napisana w Instytucie Historii Sztuki UJ pod kierunkiem dra hab. Andrzeja Betleja i obroniona z wyróżnieniem w czerwcu 2018 roku. Jest to monografia rodziny artystycznej działającej we jednym z najważniejszych ośrodków artystycznych XVIII-wiecznej Rzeczypospolitej, a sposób ujęcia tematu jest de facto całkowitym novum w polskiej historii sztuki. W tym zakresie dr Dworzak wpisała się w szerszy nurt badań europejskich ujmując zagadnienie nowożytnej rodziny artystycznej w sposób wieloaspektowy i wyczerpujący. Recenzenci rozprawy zgodnie podkreślili erudycję autorki, „imponującą konsekwencję” badawczą i „niekwestionowany walor naukowy i poznawczy rozprawy” (P. Oszczanowski), a nawet uznali za „pionierską, zwłaszcza na gruncie polskim” (J. Sito). Zasadnicze rozważania i ustalenia poświęcone twórczości rzeźbiarskiej i architektonicznej rodziny artystycznej Polejowskich nie tylko uporządkowały dotychczasową wiedzę na temat dorobku tych artystów, ale przyniosły nowe istotne ustalenia faktograficzne (związane również z innymi artystami lwowskimi) i otwierające nowe perspektywy badawcze analizy formalne rzeźby (tzw. lwowskiej rzeźby rokokowej) i architektury lwowskiej. Obok analizy biograficzno-artystycznej dr Dworzak gruntownie przeanalizowała kapitalną kwestię kontekstu społecznego, w jakim funkcjonowali bohaterowie dysertacji, wyczerpująco omawiając środowisko artystyczne Lwowa w XVIII wieku. Tym samym spełniając postulat badawczy przeanalizowania m.in. lwowskich ksiąg metrykalnych, formułowany od czasów badań jeszcze sprzed II wojny światowej.
Dr Agata Dworzak – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, asystent w Zakładzie Historii Sztuki Nowożytnej w Instytucie Historii Sztuki UJ. W 2013 roku obroniła pracę magisterską napisaną pod kierunkiem dr hab. Andrzeja Betleja, wydaną później drukiem jako: FABRICA ECCLESIAE SANDOMIRIENSIS. Dzieje modernizacji wnętrza kolegiaty sandomierskiej w XVIII wieku w świetle źródeł archiwalnych (Kraków 2016). W r. 2018 uzyskała stopień doktora. Od 2016 pełni funkcję redaktora prowadzącego czasopisma „Modus. Prace z historii sztuki". Jej zainteresowania naukowe koncentrują się przede wszystkim na sztuce nowożytnej, a zwłaszcza na sztuce kręgu lwowskiego w XVIII wieku, rzeźbie i architekturze na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, rodzinach artystycznych w okresie nowożytnym oraz grafice ornamentalnej, wzornikach i teorii ornamentyki.